
نشر فرهنگ نشر نو
نشر نو فعالیت خود را با انتشار رمانهای ایران و جهان، کتابهای فلسفی، سیاسی، تاریخی و پژوهشی آغاز کرد و نویسندگان پرشماری را در میان همکاران خود داشت. آثاری همچون «یک بستر و دو رؤیا»، «دن کیشوت»، «چشمان بازمانده در گور»، «مرشد و مارگریتا» از کتابهای این دورهٔ این انتشارات است. پس از یک دورهٔ فترت ناخواسته، در دههٔ هفتاد نیز کتابهایی از نشر نو منتشر شد که توجه خوانندگان بسیاری را به خود جلب کرد. کتابهایی همچون «فرهنگ فشردهٔ نشرنو»، «ژاک قضا و قدری و اربابش»، «وضعیت آخر»، «ماندن در وضعیت آخر»، «زمستان ۶۲»، «تاریخ زبان فارسی»، «فرهنگ ادبیات فارسی»، «موج سوم» و «شوک آینده» از کتابهای این دورهٔ نشر نو است. این انتشارات پس از سالها فترت ناخواستهٔ دیگر، در دههٔ ۹۰ فعالیت خود را از سر گرفت و با انتشار کتاب در زمینههای گوناگون و بعضاً کمتر شناختهشده مخاطبان بسیاری را با فعالیتهای نوین خود آشنا کرد. کتابهایی همچون «انسان خردمند»، «انسان خداگونه»، «زندگی ۳/۰»، کتابخانهٔ «فلسفهٔ زندگی»، کتابخانهٔ «طبیعت انسان»، «تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات شاهنامهٔ فردوسی» و انتشار کتابهایی در زمینهٔ دانش عمومی (اعم از فیزیک، کیهانشناسی، ژنتیک، هوش مصنوعی و غیره) ازجمله فعالیتهای این دورهٔ نشر نو است.
احیای میراث امیرکبیر با تمرکز بر ایدههای نو
نشر نو، فعالیت خود را در سال ۱۳۶۰ آغاز کرد. این انتشارات در حقیقت تداومگر راه مؤسسه انتشارات امیرکبیر، نخستین و بزرگترین نشر مدرن خاورمیانه، بود که به دلیل مصادره، فعالیتش متوقف شده بود. بنیانگذار نشر نو، محمدرضا جعفری، فرزند عبدالرحیم جعفری (مؤسس امیرکبیر)، با پشتوانهای از تجربه و دانش نشر، راه پدر را ادامه داد و در شرایطی دشوار، بنای نشر نو را گذاشت.
مجموعه فرهنگ نشرنو به دلیل سبد محصولات متنوع خود، که شامل علوم انسانی، علوم اجتماعی، ادبیات و حوزههای تخصصی مختلف میشود، شهرت دارد. نشر نو به ویژه به دلیل تعهد خود به معرفی ایدهها و موضوعات نو به خوانندگان ایرانی شناخته شده است.
انتشار آثاری که دیگران به آنها رغبتی نشان نمیدهند
نخستین اثر منتشرشده توسط نشر نو، رمان زمین سوخته اثر احمد محمود بود که با استقبال بینظیر مواجه شد و در همان روز نخست انتشار، تمامی نسخههای چاپ اول به فروش رفت. این نشر از آغاز کار خود سعی داشته آثاری را به چاپ برساند که مورد غفلت ناشران دیگر قرار گرفتهاند و تولیدشان نیاز به سالها کار و تحقیق داشته است و آثار ارزشمندی بودهاند. از جمله این آثار میتوان به شرح غزلهای حافظ، تفسیر سورآبادی، تصحیح و شرح انتقادی شاهنامه فردوسی، فرهنگ ادبیات فارسی و فرهنگ فشرده انگلیسی-فارسی نشرنو اشاره کرد.
تصمیم استراتژیک برای انتشار آثاری که ناشران دیگر کمتر به آن توجه و رغبت داشتند در کنار طیف وسیعی از موضوعات علوم انسانی و تخصصی، نشر نو را به عنوان یک پیشآهنگ فکری و نه صرفاً یک ناشر تجاری، مطرح میکند. این رویکرد نشاندهنده تلاشی آگاهانه برای پر کردن شکافهای بازار برای محتوای فکری جدی و اغلب چالشبرانگیز است و از این طریق به تشکیل گفتمان عمومی و اندیشه آکادمیک در ایران کمک میکند.
احیای فعالیتهای فرهنگ نشر نو اینبار با تمرکز بر ایدههای جدید
در سالهای اخیر، نشرنو با احیای مجدد فعالیتهای خود در دهه ۱۳۹۰، بار دیگر توانست جایگاهی ویژه در صنعت نشر کشور پیدا کند. کتابهایی چون انسان خردمند، انسان خداگونه، مجموعههای فلسفه زندگی و طبیعت انسان، و آثار حوزه دانش عمومی (از جمله فیزیک، کیهانشناسی، ژنتیک و هوش مصنوعی) بخشی از فعالیتهای موفق این دوراناند.
در حال حاضر مدیریت نشرنو با عبدالرحیم جعفری فرزند محمدرضا جعفری، است. این انتشارات تمرکز خود را بر حوزههایی چون ادبیات کلاسیک و معاصر، فلسفه، روانشناسی، سیاست، تاریخ، حقوق و آیندهپژوهی گذاشته است و همچنان با نگاه تخصصی و انتخابگرایانه به نشر کتاب، به فعالیت خود ادامه میدهد.