سایه هیولا را جدی بگیرید

معرفی کوتاه کتاب کودک سایه هیولا نوشته‌ی عباس جهانگیریان

نویسنده مهمان

چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲

کتاب سایه هیولا

زندگی در دل جنگل می‌تواند خیلی جذاب باشد. مخصوصاً اگر قرار باشد این اتفاق در دل یکی از جنگل‌های کشور خودمان بیفتد و با بخش‌های مختلف آن آشنا شویم. این اتفاق برای مارال می‌افتد. او که دختر یکی از محیط‌بانان پارک ملی گلستان (بزرگ‌ترین باغ‌وحش طبیعی خاورمیانه) است همراه برادرش تایماز روزهای متفاوتی را در جنگل سپری می‌کنند. آنها می‌توانند حیوانات زیادی را تیمار کنند، اما ممکن است ناگهان با شکارچی‌ها و دردسرهای آن ها هم روبرو شوند. اما این تمام داستان این رمان نیست. این کتاب درواقع داستان دوستی مارال با ببر مازندران است. در همین حین است که یکی از شکارچیان می‌میرد و قتل او بر گردن پدر مارال می‌افتد. حالا مارال مجبور است به یک اجبار تن دهد. مارال برای نجات پدرش از قصاص مجبور می‌شود به یکی از رسوم قدیمی ترکمن تن در دهد و عروس پسر فرد مقتول شود. اما همه‌چیز همین‌جا تمام نمی‌شود. آنها دوستی دارند به نام آقای افرا که فیلمساز است. آقای افرا تصمیم می‌گیرد راز این قتل را کشف کند. حالا باید در ادامه دید دوستی مارال با حیوانات جنگل به کجا خواهد رسید.

این کتاب با چند روایت ضمن ترسیم بخش‌هایی از زندگی ترکمن‌ها و روایت زندگی محیط‌بان‌ها به انقراض ببرها در ایران هم اشاره دارد.

این کتاب به تازگی در ارمنستان هم منتشر شده است و پیش از آن هم لوح افتخار IBBY (دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان) را از آن خود کرده است.

خوب است بدانید عباس جهانگیریان برای سال ۲۰۲۴ نامزد جایزه آسترید لیندگرن (آلما) شده است. جایزه یادبود آسترید لیندگرن، یک جایزه ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران داده می شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

عشق در خلال جنگ...

عشق در خلال جنگ...

مروری بر کتاب کودک عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی نوشته‌ی جمشید خانیان

کتاب احساس شناسی!

کتاب احساس شناسی!

معرفی کوتاه کتاب کودک قیافه‌های بامزه نوشته‌ی نیکولا اسمی

باغ‌وحش کاغذی

باغ‌وحش کاغذی

معرفی کوتاه کتاب کودک تو لک لکی یا دارکوب؟ نوشته‌ی علی خدایی

کتاب های پیشنهادی