
مجله فیلم امروز شماره ۲۳
جشنواره فیلم فجر؛ آری یا نه؟
هر دو سوی کشاکش موجود چه تحریم و چه سرکوب عرصه فرهنگ و فعالیتهای هنری را نشانه گرفته است.
... و حالا چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر. آیا این جشنی بر بالین سینمایی رنجور و زخمی و بحران زده است؟ سینمایی کم تماشاگر و در آستانه ورشکستگی و دچار ریزش نیروها که از هر طرف بر سرش میزنند؟ معترض یک جور و مدیر و مسئول جور دیگر جشنوارهای برای چنین سینمایی سینمایی بیمار و مورد سوءظن که دست اندرکارانش یا با انواع محدودیتها روبه رویند یا نوبت خود را انتظار میکشند انگار باید همین جوری باشد که هست جشنوارهای که خود برگزار کنندگانش هم قواعد بازی را رعایت نمیکنند و تازه روز ۲۸ دی اعلام کردهاند که فهرست فیلمها را یک هفته پیش از آغاز جشنواره منتشر میکنند انتشار ویژهنامه برای چنین جشنوارهای حتی در صورت عملی بودنش با متوقف کردن زمان آیا، چهار مضرابی بر بالین آن بیمار رنجور است یا باید مرثیهای باشد از سوز دل...؟
فصلهای نخست «بازی تاج و تخت» و «خاندان اژدها»: تعداد مقتولان واضح و عینی و میزان اهمیت شخصیتهای کشته شده
خون کدام قصه رنگینتر است؟
بیشتر ما مخاطبانی هستیم عجیب تشنه خون و هر چه جرم و جنایت و ذبح و خونریزی بیشتر باشد، با سلیقه سنگدلانه سنخیت بیشتری دارد و نظر خون خوارانه ما بهتر تأمین میشود! البته قتل و کشتار و پاسخگویی به این نیازمندی غریب و اقناع کامل آن مراتبی دارد و حتی کوچکترین کشتار بدون توجه به اصول و قواعد دراماتیک و تناسب با داستان و زیباییشناسی، جنایت باعث شکلگیری ارتباط با اثر و شخصیتها نمیشود و حتی دافعه ایجاد میکند. داریم از جنایتهایی دقیق طراحی شده و درست و جذاب اجرا شده حرف میزنیم؛ از قتلهای سینمایی حساب شده آلفرد هیچکاک و کشتار شاعرانه و اسلوموشن فیلمهای سام پکین پا تا مضحکه خشونت و خونریزی در آثار تارانتینو و سریر خون دائمی بازی تاج و تخت و اسپین آفش، خاندان اژدها.
صفحه ۱۱۴
مشاهده و خرید نسخههای مجله فیلم امروز