مجله آزما (۱۶۳)
مجله آزما (۱۶۳)
دربارهی فرهاد مهراد خوانندهای که میتوان صدایش را صدای اندوه مردمی دانست که در سالهای پیش و پس از انقلاب به جبر روزگار و شرایط سیاسی به ناچار سردر گریبان اندوه بردند بسیار گفته شده. اما هنوز هم دربارهی او ناگفتهها بسیار است. طلوع فرهاد به عنوان یک خواننده در سالهای دههی چهل بود. و او هم مثل بسیاری از خوانندگان جوان آن روزگار با گیتاری در دست به عرصهی موسیقی آمد و با اجرای ترانههایی به زبان انگلیسی و همسویی با شماری از خوانندگان غربی مطرح در آن روزگار شهرتی به هم زد. فرهاد در آن سالها بیشتر در چند کاباره که مدرن تر و پیش روتر بودند برنامه اجرا می کرد و همراه با و دگرگونیهای پیش در عرصه موسیقی جهان، نوعی از موسیقی را به نسل جوان آن روزها شناساند که با موسیقیهای رایج آن روز- از سنتی گرفته تا موسیقی کوچه بازاری کافهای - تفاوت و به همین دلیل مورد توجه نسل جوانی که در حرکت به سوی مدرنیسم گرایش به موسیقی غرب داشت و با ظهور بیتلها توجه اش به این نوع موسیقی بیشتر جلب شده بود قرار گرفت. درواقع فرهاد خوانندهای بود که نسل جوان و پیشرو انتظارش را داشت و یکی از خوانندگان آغازگر این نوع موسیقی در ایران بود. در آن سالها کسانی مثل واروژان و پرویز مقصدی، منفردزاده و خوانندگان جوان تر عرصه ی موسیقی. نخستین رهروان این نوع موسیقی بودند. موسیقی که نه اندوه رمانتیک عشقهای به هجران کشیده را در خود داشت و نه از نوع موسیقی کافهای بود که ملغمهای از عشقهای هجران زده را در خود داشت و نه موسیقی شاد و شنگول پیش پرده های لاله زاری را و گرچه شماری از خوانندگان جوان آن روز عینا ترانههای خارجی را اجرا می کردند و اکثر مخاطبان چیزی از محتوای ترانهها نمیفهمیدند اما موسیقی آن ترانه ها به دلشان مینشست و از آن لذت میبردند و در چنین فضایی بود که صدای فرهاد، یکی از بلندترین صداها در موسیقی جوان پسند آن دوران شد.
صفحه18
سلام لطفا مجله فیلم کاو 12 را اضافه کنید با تشکر سعدی آموزگار
با سلام لطفا مجله فیلم کاو شماره 12 را به بخش کیوسک اضافه نمایید با تشکر
سلام لطفا مجله فیلم کاو 12 را اضافه کنید با تشکر سعدی آموزگار
با سلام لطفا مجله فیلم کاو شماره 12 را به بخش کیوسک اضافه نمایید با تشکر