مجله فیلم امسال شماره ۲
نشانههای طغیان در آثار بهرام بیضایی
شورشی چشم آبی
مفهوم «طغیان» در سینما، اغلب آثاری با محتوای شورش و انقلاب را به یاد میآورد و اعتراضهای خشونتبار بیشتر به چشم میآیند. کمتر کسی کنشمندی آگاهانه و ایستادگی در برابر انفعال و در شکستن اینرسی رکود به یاری یک حرکت خارق عادت را طغیان میداند در ارزیابی عمومی احتمالاً سالوادور دالی و پابلو پیکاسو از ونسان ونگوگ یا فرانسیسکو گویا انقلابیترند در بین فیلمسازان وطنی هم مسعود کیمیایی بیشتر انقلابی و یاغی قلمداد میشود تا کسی چون بهرام بیضایی اما نشانههای طغیان در سینمای بیضایی بیشتر معطوف به یک سازش ناپذیری منطقی و انفعال گریزی هدفمند هستند تا شورشی رادیکال.
علیرضاحسنخانی
صفحه ۹۸مشاهده و خرید نسخههای مجله فیلم امروز