داستانی برای پذیرش تفاوت‌ها

مروری بر کتاب کودک مشکل زرافه‌ای نوشته‌ی جوری جان

فائزه ملاعبداللهی

شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

(2 نفر) 2.8

کتاب مشکل زرافه ای

مشکل زرافه‌ای داستانی ‌است درباره‌ی یک زرافه به نام ادوارد با گردنی بلند و باریک، دقیقاً مثل همه‌ی زرافه‌های دیگر. اما آنچه ادوارد را از باقی زرافه‌ها متمایز می‌کند، احساس او نسبت به شکل و اندازه‌ی گردنش است. او گردنش را دوست ندارد و دائماً اعلام می‌کند که از آن راضی نیست، چون معتقد است همه‌ی ویژگی‌های گردن او زیادی است؛ یعنی زیادی بلند است، زیادی لق‌لقو است، زیادی باریک و گل‌منگولی است و خلاصه هرچه که هست، زیادی ‌است. به قول خودش: «گردنم زیادی گردن است.»[1]

او برای کنار آمدن با این گردن بلند و باریک راهکارهایی پیدا می‌کند. مثلاً چند شال دورش می‌بندد، از پاپیون و کراوات استفاده می‌کند، پشت بوته‌ها، درخت‌ها یا زیر گودال‌ها قایم می‌شود و...؛ اما هیچ کدام چاره‌ساز نیست. زرافه هر روز بین حیوانات جنگل راه می‌رود و به شکل و اندازه‌ی گردن آن‌ها غبطه می‌خورد. به همین خاطر تلاش می‌کند تمام روز جایی پنهان شود، مثلاً گردنش را آن‌قدر خم کند تا به زمین برسد و صبر کند تا خورشید غروب کند.

یکی از روزها که ادوارد منتظر غروب آفتاب است، از زیر سنگی که سرش را به آن تکیه داده صدایی می‌شنود. بله، او سرش را روی لاک یک لاک‌پشت گذاشته بود. لاک‌پشت قصه که سایروس نام دارد، مشغول صحبت با زرافه شده و برایش تعریف می‌کند که از آن دورها که می‌آمده به زرافه نگاه و آرزو می‌کرده که گردنی شبیه او داشته باشد. سایروس می‌گوید: «از آن دور که می‌آمدم، داشتم از گردنت تعریف می‌کردم. وای، چقدر دلم می‌خواست گردنم شبیه گردن تو بود! آن وقت طی روز کلی کار می‌توانستم بکنم. ای خدا چرا من فقط باید خوابش را ببینم که دستم به همه چیز می‌رسد و می‌توانم هرچیزی را می‌خواهم بگیرم و اطرافم را ببینم. مطمئنم می‌توانستم به خیلی از آرزوهایم برسم. اما حالا با این گردن کوتاهم که اصلاً شباهتی به هیچ گردنی ندارد، زمین‌گیر شده‌ام.»[2]

سایروس پس از درد دل کردن با ادوارد گردنش را تکانی می‌دهد و از اندازه و شکل آن ابراز ناراحتی می‌کند. ادوارد که متوجه می‌شود یک حیوان دیگر هم مشکلی شبیه به او دارد، کمی آرام می‌گیرد و به لاک‌پشت کمک می‌کند تا به آرزویش یعنی چیدن موز از درخت برسد و طعم موز را بچشد. ادوراد و سایروس هر دو از شکل و شمایل گردنشان ناراضی‌ بودند، اما حالا متوجه شدند که ایرادی ندارد اگر گردنی کوتاه یا بلند باشد؛ هرکدام به درد کاری می‌خورند.

کتاب مشکل زرافه‌ای تفاوت‌ها را به‌خوبی به تصویر می‌کشد. تفاوت‌هایی که گاهی برایمان ناخوشایند جلوه می‌کنند و موجب شرم می‌شوند. شخصیت‌های این داستان با یادآوری توانمندی‌ها و زیبایی‌های ظاهری یکدیگر، باعث می‌شوند احساس خوشایند پذیرش ویژگی‌های فردی ممکن و تجربه شود. در دنیای واقعی و در زندگی کودکان این تفاوت‌ها می‌تواند بیش از تفاوت رنگ پوست، قد، مو و... نمایان شود. این داستان می‌تواند در شناخت بهتر کودکان با نیاز‌های ویژه و پذیرش تفاوت‌هایشان از جانب خود و کودکان دیگر کمک‌کننده باشد. این کتاب را نشر پرتقال برای گروه سنی 6 تا 9 سال منتشر کرده است.

تصویر کتاب مشکل زرافه ای تصویرگر لین اسمیت
تصویر کتاب مشکل زرافه‌ای، تصویرگر: لین اسمیت

منابع: جان، جوری. 1397، ترجمه‌ی آناهیتا حضرتی، تهران: نشر پرتقال


[1]- جان، 1397: 4 

[2]- همان، 18

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

روز بدون پوشک

روز بدون پوشک

معرفی کتاب کودک روز بدون پوشک نوشته‌ی لیز فلچر

ماه؛ دوستی برای زمین

ماه؛ دوستی برای زمین

مروری بر کتاب کودک من ماه هستم نوشته‌ی استیسی مک آنلتی

همه‌ی این‌ها زندگی من را ساختند

همه‌ی این‌ها زندگی من را ساختند

مروری بر کتاب کودک تکه‌هایی که من شدند نوشته‌ی رنه واتسون

کتاب های پیشنهادی