کسی که کار‌های عادی می‌کند، غیرعادی نیست!

مروری بر کتاب کودک شگفتی نوشته‌ی آر. جی. پالاسیو

زهرا امیربیک

دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

(4 نفر) 4.5

عکس روی جلد کتاب کودک شگفتی
عکس روی جلد کتاب شگفتی

«به نظر ‌من هالووین بهترین تعطیلات دنیاست؛ حتی بهتر از تعطیلات کریسمس! من روز هالووین، لباس مبدل می‌پوشم. ماسک می‌زنم و با ماسکی که روی صورتم هست، مثل بقیه‌ی بچه‌ها همه‌جا می‌گردم و هیچ‌کس بهم زل نمی‌زند. هیچ‌کس متوجه‌ام نمی‌شود و هیچ‌کس مرا نمی‌شناسد.»[1]

آگوست پسر بچه‌ی ده ساله‌ایست که دچار سندرم تریچر کالینز است. این سندرم به زبان ساده برابر است با داشتن چهره‌ای بسیار زشت و غیرعادی. او با پدر، مادر و خواهرش زندگی می‌کند و به‌خاطر شرایطش تا به حال به مدرسه فرستاده نشده و در منزل به او آموزش داده‌اند؛ ولی در ده سالگی آگوست، مادرش تصمیم می‌گیرد او را به مدرسه بفرستد.

چالش ورود به مدرسه‌ی جدید برای هر کودکی دشوار است چه برسد به آگی که همیشه صورتش را از همه پنهان می‌کند و تا به‌حال به هیچ مدرسه‌ای پا نگذاشته است.

هنگامی که آگوست وارد مدرسه می‌شود مشکلات بسیار زیادی برای او پیش می‌آید؛ ولی او مقاومت می‌کند و با پشتکار زیادی که دارد به‌تنهایی همه‌ی موانع را کنار می‌زند و امید را در وجود شما تقویت می‌کند.

زندگی آگوست از چندین نگاه روایت می‌شود. در ابتدا از زبان خودش داستان شروع می‌شود: «می‌دانم که یک پسر ده ساله‌ی عادی نیستم...» و در فصل‌های بعدی خواهر او و چندین نفر از دوستانش در مدرسه، ماجرا‌ها را تعریف می‌کنند که این مساله باعث شده ریتم داستان یکنواخت نباشد و هر فصل شروعی تازه باشد.

نکته‌ای که در این کتاب باعث محبوبیت این اثر شده، شخصیت‌پردازی دقیق و موشکافانه‌ی آگوست است، به گونه‌ای که هنگام خواندن داستان دلتان می‌خواهد او را در دنیای واقعی پیدا کنید و دوستش بشوید!

استیون شباسکی کارگردان آمریکایی به این تصور فانتزی جان بخشیده و این رمان جذاب را به فیلم تبدیل کرده و فیلم اعجوبه (wonder) اقتباسی از این رمان است.

این فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرد و در نودمین دوره جوایز اسکار در رشته بهترین گریم، نامزد دریافت جایزه اسکار شد؛ اما این جایزه را کسب نکرد. در جشنواره‌ی فیلم هیدرلند که در دسامبر سال 2017 برگزار شد، اعجوبه به‌عنوان بهترین فیلم انگیزشی انتخاب شد.

فیلم اعجوبه 2017 به کارگردانی استیون شباسکی
فیلم اعجوبه (۲۰۱۷) به کارگردانی استیون شباسکی

راکل جارامیلو پالاسیو اسم کامل نویسنده و طراح گرافیک آمریکایی‌ست که چندین رمان برای کودکان و نوجوانان نوشته است ولی مهم‌ترین اثر او در کارنامه ادبی‌اش، شگفتی‌ست که با نام‌های اعجوبه و معجزه نیز ترجمه شده است.

این رمان در سال 2013 جز پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت در سال 2014 برنده جایزه دانش‌آموزان مین و در سال 2015 برنده جایزه مارک تواین شده ‌است.

توضیحاتی درباره سندرم تریچر کالینز

یک بیماری نادر است که که با بدشکلی‌های جمجمه‌ای-صورتی نظیر وجود نداشتن استخوان‌های گونه همراه است و نداشتن حس شنوایی، افتادگی بخش جانبی پلک‌های پایین و گوش‌های بدشکل یا عدم وجود گوش را شامل می‌شود.

اگر در اطرافیان خود کودک یا نوجوانی را می‌شناسید که به این سندرم دچار است یا هرگونه مشکلی دارد که او را از دیگران متمایز می‌سازد، حتما این رمان را به او معرفی کنید همچنین این کتاب برای مربیان کودک و معلمانی که با کودکان دارای نیاز ویژه سر و کار دارند، بسیار مناسب است.


[1]- (پالاسیو ۱۱۳:۱۳۹۷)

دیدگاه ها

کاربر مهمان ۱۴۰۱/۱۱/۲۵

فیلمش خوبه

مطالب پیشنهادی

جهان به مثابه‌ی یک کتاب

جهان به مثابه‌ی یک کتاب

مروری بر کتاب پروست و من نوشته‌ی رولان بارت

کنسرو غول

کنسرو غول

معرفی کوتاه کتاب کنسرو غول نوشته‌ی مهدی رجبی

داستان دوستی سوفی با یک غول برای نجات دنیا

داستان دوستی سوفی با یک غول برای نجات دنیا

معرفی کتاب کودک غول بزرگ مهربان نوشته‌ی رولد دال

کتاب های پیشنهادی