جزیره‌ی آقا فیله

مروری بر کتاب کودک جزیره‌ی آقا فیله نوشته‌ی لئو تیمرز

فائزه ملاعبداللهی

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲

(1 نفر) 5.0

کتاب کودک جزیره آقا فیله

کتاب داستان فیلی را روایت می‌کند که هنگام قایق‌سواری با طوفان مواجه می‌شود و قایقش را از دست می‌دهد؛ اما ناامید نشده و با حرکت در دریا و استفاده از خرطومش برای پیدا کردن راه نجات دست به کار می‌شود. او در دریا حرکت می‌کند و به جزیره‌ی کوچکی می‌رسد و آنجا پناه می‌گیرد. مدتی بعد حیوانات یکی‌یکی می‌آیند؛ موش کوچولو، سگ دریایی و کروکودیل ماهیگیر با قایق‌های کوچک خود به کمک فیل می‌روند. هربار فیل با خوشحالی سوار قایق دوستان جدیدش می‌شود، اما بزرگی جثه‌ی او و کوچک بودن قایق دیگر حیوانات همه چیز را به هم می‌ریزد و قایق به تکه‌های کوچکی تقسیم می‌شود.

فیلِ داستان هربار پس از شکستن قایق، دست به کار می‌شود، دوستانش را همراه می‌کند و از خرده‌ریزها، وسایل باقی‌مانده و شکسته‌های قایق‌ قبلی، قایق بزرگتر و محکم‌تری می‌سازد و همه‌ی حیوانات را در آن پناه می‌دهد. این اتفاق هربار با رسیدن مهمان جدید تکرار می‌شود، اما فیل و دوستانش با تشکیل گروه و انجام کار جمعی می‌توانند قایقی بزرگتر، کامل‌تر و زیباتر بسازند.

استفاده از تصاویر و نمادهای عینی در قالب داستانی شگفت‌انگیز کمک می‌کند تا مهارت‌هایی مانند کار تیمی، حل مسئله، تلاش، خستگی‌ناپذیری، امیدواری، مهربانی و دوستی برای کودکان صورت ملموسی پیدا کند.

جزئیات موجود در تصاویر کتاب باعث می‌شود کودکان تمایل داشته باشند بار دیگر به صفحات قبل برگردند و داستان را مرور کنند؛ به طرزی که هربار با اجزاء جدیدی مواجه می‌شوند و وسایل و موجودات جدیدی پیدا می‌کنند. همچنین پرندگان، موجوات دریایی و حیوانات جنگلی متنوعی حضور دارند که با پیشرفت داستان به تعدادشان اضافه می‌شود.

ساخت قایقی بزرگتر و کامل‌تر، به کمک تکه‌های گسیخته و متلاشی قایق‌های قبلی به مصرف چندباره‌ی ابزار و وسایلی اشاره دارد که دیگر کارایی قبل را ندارند. همه‌ی آنچه در قایق‌های قبلی حیوانات وجود داشت، بخشی از قایق جدید را تشکیل می‌دهد و با همکاری و همدلی آن‌ها هربار قایقی بزرگتر ساخته می‌شود که برای تک‌تک اعضاء جا دارد. قایق نهایی زیبا، رنگارنگ و متشکل از اجزائی است که شاید ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند، اما در ساختار کلی مفید و کاربردی هستند؛ دستگاه وافل‌ساز، قایق گلخانه‌ای، نردبان، چکش، اره، گیتار، کتاب و حتی تخته‌های شکسته‌ی قایق‌های قبلی. نویسنده به طرز شگفت‌انگیزی کلمات و تصاویر را کنار هم می‌چیند و نتیجه‌ای دل‌انگیز را به مخاطب هدیه می دهد.

تصاویر کتاب جزیره آقا فیله تصویرگر لئو تیمرز
تصاویر کتاب جزیره‌ی آقا فیله، تصویرگر: لئو تیمرز

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

یک بار دیگر تلاش کن

یک بار دیگر تلاش کن

مروری بر کتاب کودک داستان یک اختراع فوق‌العاده نوشته‌ی اشلی اسپایرز

بزرگ شدن آن‌قدرها هم بد نیست

بزرگ شدن آن‌قدرها هم بد نیست

مروری بر کتاب کودک دوست ندارم بزرگ شوم! نوشته‌ی دیو پتی

کودک شما هم از تاریکی می‌ترسد؟

کودک شما هم از تاریکی می‌ترسد؟

مروری بر کتاب کودک ویکی و تاریکی نوشته‌ی اما یارلت

کتاب های پیشنهادی