چه کتاب‌هایی در دوران بازنشستگی الهام بخش من هستند؟

نیکی جرارد، نویسنده و روزنامه‌نگار، به ما می‌گوید چه کتاب‌هایی را در دوران بازنشستگی بخوانیم

گروه مترجمان

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

(1 نفر) 4.5

دبلیو. جی. سبالد

«من معلمی بازنشسته، شصت‌ساله و متاهل هستم و بیش از 25 سال است که در شهر کوچکی زندگی می‌کنم. اکنون احساس بی‌حوصلگی می‌کنم. چه کتاب‌های الهام‌بخشی برای استفاده بهینه از سال‌های پیش‌رو توصیه می‌کنید؟»

نیکی جرارد[1] نویسنده و روزنامه‌نگاری که به همراه همسرش شان فرنچ[2] با نام نیکی فرنچ[3] نویسندگی می‌کنند، به این سوال جواب داده است: 

«باید کلمه‌ی دیگری برای بازنشستگی وجود می‌داشت؛ کلمه‌ای که به معنای کناره‌گیری، سکون، یکجانشینی و حوصله‌سر‌بر بودن نباشد، بلکه به معنای ماجراجویی، تغییر و امکانات و فرصت‌های جدید باشد. کتاب‌های شگفت‌انگیز زیادی هست که درهای جدیدی را به جهان‌های مختلف باز می‌کند.

پنلوپه فیتزجرالد[4] نمونه‌ی درخشان کسی است که شصت‌سالگی دوران بازیابی و تجدیدش بود. او اولین کتابش را در سن پنجا‌ه‌و‌هشت‌سالگی و اولین رمانش را در شصت‌سالگی منتشر کرد. آخرین رمانش، گل آبی[5]، در 80 سالگی و پنج سال قبل از مرگش منتشر شد که رمانی تاریخی با هدایایی در هر صفحه است.

لولی ویلوس[6] اثر سیلویا تاونسند وارنر[7] بر مبنای تغییر و تحول است. من نمی‌خواهم پیچ‌وتاب دوست‌داشتنی درونی‌اش را از بین ببرم. رمانی که شروعی خنده‌دار، هوشمندانه و عجیب وغریب دارد و درباره‌ی مردی میانسالی در زمان جنگ است که زندگی کسل‌کننده و پرمسئولیتی در لندن دارد و در میانه‌ی داستان به چیزی کاملاً متفاوت تبدیل می‌شود که فریاد شادی آور، سرخوشانه وپرشور آزادی و شادی اوست. نوع دیگری از آزادی و آرامش را در کتاب دبلیو. جی. سبالد[8] به نام حلقه‌های زحل[9] می‌توان دید. در این کتاب سبالد در ساحل غم انگیز سافولک[10] قدم می‌زند و به ذهن خود اجازه می‌دهد هم‌زمان در حال، گذشته، چشم‌اندازها و خاطرات غوطه‌ور شود. کتابی باشکوه و گیج‌ کننده، تأثیرگذار و رویایی که گستره‌ی فو‌ق‌العاده‌ی ذهن انسان را به تصویر می‌کشد.

«باید کلمه‌ی دیگری برای بازنشستگی وجود می‌داشت؛ کلمه‌ای که به معنای کناره‌گیری، سکون، یکجانشینی و حوصله‌سر‌بر بودن نباشد، بلکه به معنای ماجراجویی، تغییر و امکانات و فرصت‌های جدید باشد.»

اگر در جستجوی اثرالهام‌بخش متفاوتی هستید، به شما کتاب زندگی پنهان درختان[11] از پتر وول لبن[12] را پیشنهاد می‌کنم که شما را وامی‌دارد دوباره به طبیعت با عظمت و پرابهتی نگاه کنید که هر روز از کنار آن می‌گذرید و نسبت به دنیای طبیعی احساس ترس کنید. کتاب بعدی غذای رایگان[13] نوشته‌ی ریچارد مابی[14] است که راهنمای عملی افزایش طول عمراست. مری الیور[15]، شاعر دلتنگ آمریکایی، به‌زیبایی در مورد طبیعت _ و سگ‌ها_ می‌نویسد و به‌ظرافت به گذر عمر، جوان نبودن و ماجراهای پیری و کهولت سن می‌پردازد. او می‌گوید: «در قلبت جایی برای امور غیرقابل‌تصور و غیرممکن بگذار و به قلبت بگو: بخواه.»


منبع: گاردین


مترجم: تهمینه طهماسیان


[1]- Nicci Gerrard

[2]- Sean French

[3]- Nicci French

[4]- Penelope Fitzgerald

[5]- The Blue Flower

[6]- Lolly Willowes

[7]- Sylvia Townsend Warner

[8]- WG Sebald

[9]- Rings of Saturn

[10]- Suffolk

[11]- The Hidden Life of Trees

[12]- Peter Wohlleben

[13]- Food for Free

[14]- Richard Mabey

[15]- Mary Oliver

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

رولو می، روانکاو معروف آمریکایی

رولو می، روانکاو معروف آمریکایی

رولو می: مروری بر زندگی و آثار

همه چیز سیاه است حتی مبارزه علیه سیاهی

همه چیز سیاه است حتی مبارزه علیه سیاهی

مروری بر کتاب زن زیادی نوشته‌ی جلال آل احمد

کدام کتاب‌ها می‌توانند در پذیرش و تحمل طلاق والدینم به من کمک کنند؟

کدام کتاب‌ها می‌توانند در پذیرش و تحمل طلاق والدینم به من کمک کنند؟

فرانچسکا سگال کتاب‌هایی برای پذیرش و تحمل طلاق پیشنهاد می‌کند

کتاب های پیشنهادی