بهترین کتاب‌های باربی تا اوپنهایمر که باید بخوانید

پنج کتابی که از حال و هوای باربی به اوپنهایمر تغییر می‌کنند

گروه مترجمان

چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲

(2 نفر) 4.8

باربنهایمر Barbenheimer

اتفاقی شوم در این شهرهای شاد و آرام در حال وقوع است. بیایید پنج کتابی را بررسی کنیم که از حال و هوای باربی[1] به اوپنهایمر[2] تغییر می‌کنند. فیلم‌های باربی و اوپنهایمر به‌تازگی وارد سینما شده‌اند. این دو فیلم بسیار متفاوت در چند هفته‌ی گذشته توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. انتقال دو ویژگی از باربی به اوپنهایمر تعدادی از رمان‌های شگفت‌انگیز را به یاد من می‌آورد. چیزهای بسیار جالبی در مورد داستان‌هایی وجود دارد که قبل از تبدیل شدن به یک چرخه‌ی تاریک و شومْ شاد، ایده‌آل و زیبا شروع می‌شوند. اگر این نوع داستان‌ها برای شما جذاب‌اند، فهرست پنج کتاب ما را _که از باربی تا اوپنهایمر را شامل می‌شود_ بررسی کنید.

1. زنان محله‌ی استپفورد اثر آیرا لوین

حقیقتاً تعدادی از آثار آیرا لوین[3] از جمله کتاب بچه‌ی رزماری[4] می‌توانستند در این فهرست قرار بگیرند؛ اما هیچ کدام بهتر از زنان محله‌ی استپفورد[5]، انتقالی واضح از زیبایی و مطلوبی به مرموزی را نشان نمی‌دهند. این داستان با سفر به باربیلند شروع می‌شود؛ زمانی که جوانا، والتر و فرزندانشان به استپفورد زیبا نقل مکان می‌کنند. آن‌ها به‌سرعت نمای بت‌های شهر را می‌بینند و راز تاریکی را کشف می‌کنند که زندگی آن‌ها را برای همیشه تغییر می‌دهد. رمان لوین که یک فیلم سینمایی بزرگ از آن اقتباس شده است، مظهر کامل حال و هوای باربی است که در پایان رمان به اوپنهایمر تغییر می‌کند.

2. هرگز مرا رها نکن اثر کازوئو ایشی گورو

اثر دوم کتاب هرگز مرا رها نکن[6] اثر کازوئو ایشی گورو[7] است. مدرسه‌ی شبانه‌روزی هیلشم[8] جایی زیبا و منحصربه‌فرد در حومه‌ی انگلیس است. سه دوست با نام‌های کتی، روث و تامی علی‌رغم قوانین عجیب و غریب، گروه‌های زیرک و معلمانی که همیشه به آن‌ها یادآوری می‌کردند چقدر خاص هستند، از اوقات خود در آنجا لذت بردند. حالا که این سه نفر بزرگتر شده‌اند، شروع به درک این می‌کنند که چه چیزی آن‌ها را بسیار خاص می‌کند و چه تأثیر وحشتناکی می‌تواند بر اطرافیان خود بگذارد. رمانِ برنده‌ی جایزه‌ی ایشی گورو قبل از اینکه به یک چرخش تاریک غیرمنتظره بپردازد، تصویری عالی دارد.

هرگز رهایم مکن

نویسنده:
کازوئو ایشی گورو
ناشر:
ققنوس
مترجم:
سهیل سمی
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

3. یک زندگی کوچک اثر هانیا یاناگیهارا

انتقال از باربی به اوپنهایمر ممکن است در رمان یک زندگی کوچک[9] اثر هانیا یاناگیهارا[10] به اندازه‌ی سایر کتاب‌های نام‌برده در این فهرست واضح و آشکار نباشد، اما قطعاً واجد شرایط است. داستان با ماجرای چهار دوست آغاز می‌شود که عمیقاً به آینده خوش‌بین هستند. جود یک نابغه‌ی معلول است، ویلم مردی خوش‌تیپ است که آرزوی بازیگری دارد، مالکوم یک معمار است که برای یک شرکت معتبر کار می‌کند و ژان باتیست هنرمندی با جاه‌طلبی‌های بدون مانع است. داستان چرخشی تاریک دارد، زیرا این دوستان در مسیر اعتیاد، موفقیت، ثروت و غرور قرار می‌گیرند. رمان تکان‌دهنده‌ی یاناگیهارا قبل از پرداختن به واقعیت‌های تلخِ تروما و بهبودی، شاد و خوش‌بینانه شروع می‌شود.

کتاب یک زندگی کوچک اثر هانیا یاناگیهارا

4. گوتیک مکزیکی اثر سیلویا مورنو گارسیا

گوتیک مکزیکی[11] اثر سیلویا مورنو گارسیا[12] یکی دیگر از آثار مورد نظر در این فهرست است. نومی به‌عنوان اولین بازیگر پرزرق‌و برق، دقیقاً همان کسی است که با شنیدن اسم باربی تصور می‌کنید. هنگامی که او نامه‌ای دیوانه‌وار از پسرعمویش دریافت می‌کند، به های پلیس[13] خانه‌ای زیبا در حومه‌ی مکزیک سفر می‌کند. او به‌سرعت متوجه می‌شود که اتفاق بدتری در حال وقوع است و ممکن است شوهرِ دخترعمویش، پدرش و حتی خود خانه مسبب آن واقعه باشند. رمان پرفروش نیویورک تایمز مورنو گارسیا، رمان زیبایی است که از داستانی بسیار شاد، آرام و زیبا به روایتی موذیانه تبدیل می‌شود.

کتاب گوتیک مکزیکی اثر سیلویا مورنو گارسیا

5. روانشناسی آمریکایی اثر برت ایستون الیس

آخرین مورد کتاب روانشناسی آمریکایی[14] اثر برت ایستون الیس[15] است. ظاهراً به نظر می‌رسد پاتریک بیتمن در خانه‌ی باربیلند باشد. او خوش‌تیپ، تحصیل‌کرده و جوان است و به‌خوبی با منهتن مد روز دهه‌ی 1980 ترکیب می‌شود. با این حال، زندگی شبانه‌ی او با آن چیزی که هر کسی بتواند تصور کند، بسیار فاصله دارد. او خود را از طریق شکنجه و قتل ابراز می‌کند. از این رمان معروف برت ایستون الیس چندین بار اقتباس و تقلید شده است. اثر سینمایی روانشناس آمریکایی محصول سال 2000 به‌خوبی این ایده را به تصویر می‌کشد که همه آن‌طور نیستند که به نظر می‌رسند.

کتاب روانشناسی آمریکایی اثر برت ایستون الیس

منبع: بوکس‌تی‌آر


مترجم: نگار فیروزخرمی


[1]- Barbie

[2]- Oppenheimer

[3]- Ira Levin

[4]- Rosemary's Baby

[5]- The Stepford Wives

[6]- Never Let Me Go

[7]- Kazuo Ishiguro

[8]- Hailsham Boarding School

[9]- A Little Life

[10]- Hanya Yanagihara

[11]- Mexican Gothic

[12]- Silvia Moreno-Garcia

[13]- High Place

[14]- American Psycho

[15]- Bret Easton Ellis

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

مرگ تدریجی معصومیت

مرگ تدریجی معصومیت

مروری بر کتاب ناتور دشت (ناطور دشت) نوشته‌ی جی. دی. سلینجر

وقتی کتاب‌ها می‌سوزند

وقتی کتاب‌ها می‌سوزند

مروری بر کتاب فارنهایت ۴۵۱ نوشته‌ی ری بردبری

بگذار تا انتقامم را از خودم بگیرم!

بگذار تا انتقامم را از خودم بگیرم!

مروری بر نمایشنامه‌ی «اتاق ورونیکا» اثر «آیرا لوین»

کتاب های پیشنهادی