تقریبا هیچ کلمه یا جملهای در هیچ زبانی وجود ندارد که در مرورگرهای اینترنتی یافت نشود. به لطف سایتهای اینترنتی، ازجمله آمازون، تقریبا هیچ محصول فرهنگی یا تجاری را نمیتوان یافت که تعداد فروختهشده، رتبه، طبقهبندی و نظر مشتریهایی که قبلا آن را خریدهاند، کنار آن درج نشده باشد. حتی میتوانیم از خواندن نقدها و نظرات جالب مردم دربارهی محصولات مختلف لذت ببریم؛ اما از آنجایی که کاربران میتوانند نظراتشان را بیان کنند و آنها را در معرض دید دیگران نیز قرار دهند، فقط نظرات کارشناسانه هستند که مورد توجه مردم قرار میگیرند.
مفهوم دقیق جستوجو و تحقیق در محیط اینترنت را در نظر بگیرید. بهراحتی میتوان پذیرفت که اطلاعاتی مانند بلندترین کوه، یا پرجمعیتترین شهر دنیا، ارزش تجربی دارند؛ به همین ترتیب، سوالاتی مانند «آیا پیکاسو بزرگترین هنرمند قرن بیستم بود؟» نیز ارزش تجربی دارد. به محض آنکه این اطلاعات را در مرورگرها جستوجو میکنید، بینهایت پاسخ به ترتیب رتبهبندی سایتها، روی صفحهی نمایشگر ظاهر میشوند. تنها با اشارهی سرانگشتتان، به اطلاعاتی وسیع دسترسی پیدا میکنید که با موضوع مورد نظرتان مرتبط است؛ علاوهبر آنکه پاسخ سوالتان را پیدا میکنید، با توضیحات کامل دیگری نیز مواجه میشوید که پاسخ سوالات مشابهی از این قبیل خواهند بود: «چه عواملی باعث شدند که به گفتهی مردم، پیکاسو، بزرگترین هنرمند قرن بیستم باشد؟ و کدام یک از این اطلاعات، موثق و معتبر هستند؟»
تام چتفیلد، چگونه در عصر دیجیتال عقب نمانیم، چاپ پنجم ،مترجم ندا شاد نظر ، نشر هنوز
دیدگاه ها
در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.