عاشق یک موجود وحشی نشو

مروری بر رمان کوتاه صبحانه در تیفانی از ترومن کاپوتی

نویسنده مهمان

پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸

کتاب صبحانه در تیفانی

همه‌چیز از ساختمانی سنگی در خیابان هفتاد و چندم شرقی در نیویورک شروع می‌شود. راوی، صدای اصلی داستان، نویسنده‌ای جوان در خلال جنگ جهانی دوم است. او نه نامی دارد نه تصوری از خود ارائه می‌دهد. نویسندۀ مبارز تماماً خود را وقف توصیف شخصیت محوری رمان می‌کند. هالی همسایه‌ی او در طبقه‌ی پایین ساختمان سنگی است و نویسنده پیش از ملاقات او را به وسیله‌ی کارتی روی صندوق پستی می‌شناسد: خانم هالیدی گولایتلی، در سفر.

هالی زندگی خود را به وسیله‌ی کام‌بخشی به مردان می‌گذراند. او به معنای کامل کلمه فم‌فتال و شهرآشوب است. زنی زیبا و خوش‌پوش که با رفتارهای اغواگر مردان بسیاری را مجذوب و سرگشتۀ خود می‌کند. او به راحتی عاشق می‌شود و راحت‌تر از آن، معاشیق و عشاق خود را ترک می‌کند. در نظر اول هالی یک زن لاابالی است و همین خصیصه‌ها او را تبدیل به یکی از شخصیت‌های داستانی محبوب فرهنگ آمریکا کرده‌ است.

مرد جوان نویسنده ماجراهای زندگی هالی را در دورۀ یک سال و نیمۀ دوستی‌شان روایت می‌کند. با توجه به توصیفات پیشین از هالی، ممکن نیست چنین زنی زندگی بی‌ماجرا و کسل‌کننده‌ای داشته باشد. در هر لحظه از زندگیش اتفاقات جالبی پیش می‌آید، او هرگز در سکون نیست و مانند نوشتۀ روی کارت یک مسافر ابدی‌ست.

اما آیا هالی فقط یک زن فتنه انگیز و نادان است؟ بخشی از زندگی هالی برای راوی آشکار می‌شود و همین‌جاست که راوی و خواننده هر دو متوجه پیچیدگی زندگی او می‌شوند. روزی راوی مردی روستایی را در مقابل در ساختمان می‌بیند و مرد او را تا بار تعقیب می‌کند. مرد روستایی و غمگین عکسی قدیمی و دست جمعی که هالی در آن است را به نویسنده نشان می‌دهد؛ هالی نوجوان. اما آن مرد مسن پدر او نیست، مرد خود را دکتر حیوانات و همسر هالی معرفی می‌کند و گذشته‌ی او را برای نویسنده باز می‌گوید. مرد روستایی روزی هالی و برادرش را در حال دزدی از مایملک خود می‌بیند و دلربایی هالی باعث می‌شود مرد بخواهد او رابه همسری خود دربیاورد. هالی در چهارده سالگی ازدواج می‌کند اما پس از مدتی مرد را رها  می‌کند و از روستا فراری می‌شود.

نویسنده مقدمات دیدار هالی و دکتر را فراهم می‌کند. بر خلاف انتظار، هالی دکتر را دوست دارد و به او احترام می‌گذارد اما هرگز راضی به برگشتن و همراهی دکتر نمی‌شود. او خود را به خوبی می‌شناسد؛ موجودی وحشی که هرگز به هیچ قفسی تن نمی‌دهد. «شما نمی‌توانید به یک موجود وحشی دل ببندید. هرچه بیشتر دل ببندید، آن موجود قوی‌تر می‌شود. خلاصه آن‌قدر قوی می‌شود که به جنگل فرار می‌کند. یا می‌پرد روی شاخۀ درخت. بعد درختی بلندتر. بعد هم آسمان. اگر به خودت اجازه بدهی عاشق یک موجود وحشی بشوی، سرنوشتت این است که به آسمان چشم بدوزی.» حالا نویسنده‌ی جوان پی می‌برد هالی یک افسونگر سطحی نیست بلکه زنی پیچیده و لایه لایه است.

روزی برای هالی مشکلی قضایی پیش می‌آید. او باید فرار کند و نیویرک، تمام مهمانی‌های شبانه، مردان قدرتمند، ساختمان سنگی، گربه‌اش و سخت‌تر از همه جوان نویسنده را ترک گوید. هالی می‌رود تا به رویای همیشه در سفر بودن خود تحقق ببخشد و هرگز هیچ ردپایی از خود برای دیگران نگذارد.

صبحانه در تیفانی یک رمان عاشقانه و دراماتیک صرف نیست. کاپوتی مجذوب طبقۀ بلا و طبقۀ پایین جامعه بود. این‌که مردم چگونه از یک طبقه به طبقه‌ی دیگر صعود می‌کنند. او به وسیله‌ی مهمانی‌های شبانه‌ای که در خانۀ هالی گولایتلی رقم می‌زند چهره‌ی حقیقی نیویورک را نشان می‌دهد. نیویورکی که در آن مردم به شهرت قبلی خود چسبیده‌اند، بیش از حد می‌نوشند و جایی است که ممکن است صبح در کنار کسی بیدار شوید اما به سختی ملاقات با او رابه یاد آورید. هالی گولایتلی در صبحانه در تیفانی فاش می‌کند که رابطه‌ی جنسی و پول زیرمبنای کل سیستم هستند.


ترومن كاپوتی ، تروریسم، چاپ هفتم ،مترجم بهمن دارالشفایی ، نشر ماهی

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

کاپوتی مجذوب طبقه بلا و طبقه پایین جامعه بود. اینکه مردم چگونه از یک طبقه به طبقه دیگر صعود می کنند. او به وسیله مهمانی های شبانه ای که در خانه هالی گولایتلی رقم می زند چهره حقیقی نیویورک را نشان می دهد. نیویورکی که در آن مردم به شهرت قبلی خود چسبیده اند، بیش از حد می نوشند و جایی است که ممکن است صبح در کنار کسی بیدار شوید اما به سختی ملاقات با او رابه یاد آورید.

مطالب پیشنهادی

کتابی برای چشیدن

کتابی برای چشیدن

مروری بر کتاب مثل آب برای شکلات نوشته‌ی لورا اسکوئیول

به هیچ‌ گرفتن مَلال

به هیچ‌ گرفتن مَلال

مروری بر کتاب سفر به دور اتاقم نوشته‌ی اگزویه دومستر

چه کسی می‌تواند چنین بی دریغ دوست بدارد؟

چه کسی می‌تواند چنین بی دریغ دوست بدارد؟

مروری کوتاه بر شب ­‌های روشن نوشته‌ی فیودور داستایوفسکی

کتاب های پیشنهادی

آس و پاس در پاریس و لندن
آس و پاس در پاریس...
جورج اورول
68,000 تومان
دوستش داشتم
دوستش داشتم
آنا گاوالدا
80,000 تومان
داستان ملال انگیز
داستان ملال انگیز
آنتون چخوف
33,000 تومان
رنج های ورتر جوان
رنج های ورتر جوان
یوهان ولفگانگ فون گوته
100,000 تومان
بیوه ها
بیوه ها
آریل دورفمن
95,000 تومان
آس و پاس در پاریس و لندن
آس و پاس در پاریس...
جورج اورول
68,000 تومان
در کمال خونسردی | نشر چشمه
در کمال خونسردی |...
ترومن كاپوتی
160,000 تومان
رمانی با یک طوطی
رمانی با یک طوطی
آندری ولوس
ناموجود
در میان گمشدگان
در میان گمشدگان
دن شاون
ناموجود
تابوت های دست ساز
تابوت های دست ساز
ترومن كاپوتی
50,000 تومان
چیزی برای از دست دادن ندارید، جز جان هایتان
چیزی برای از دست د...
سعاد العامری
78,000 تومان
در کمال خونسردی | نشر بیدگل
در کمال خونسردی |...
ترومن كاپوتی
205,000 تومان
گذار روزگار
گذار روزگار
رومن گاری
ناموجود
صبحانه در تیفانی | نشر مروارید
صبحانه در تیفانی |...
ترومن كاپوتی
45,000 تومان
صبحانه در تیفانی | نشر ماهی (جیبی)
صبحانه در تیفانی |...
ترومن كاپوتی
75,000 تومان
ظلمت آشکار
ظلمت آشکار
ویلیام استایرن
ناموجود
ایران باستان
ایران باستان
ماریا بروسیوس
ناموجود
گیرنده شناخته نشد
گیرنده شناخته نشد
کاترین کرسمن تیلور
35,000 تومان
داریوش و ایرانیان
داریوش و ایرانیان
والتر هینتس
ناموجود
در ستایش ژان دارک
در ستایش ژان دارک
کریستین دوپیزان
ناموجود
موسیقی برای آفتاب پرست ها
موسیقی برای آفتاب...
ترومن كاپوتی
50,000 تومان