پادشاه ژانر وحشت

استیون کینگ: مروری بر زندگی و آثار

گروه مترجمان

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

(2 نفر) 5.0

استیون کینگ نویسنده آمریکایی

استیون ادوین کینگ[1] نویسنده‌ی آمریکایی کتاب‌های تعلیقی، ترسناک، علمی‌تخیلی و فانتزی است. او در 21 سپتامبر 1947 در پورتلندِ مین[2] به دنیا آمد. پدرش، دونالد کینگ[3]، تاجر دریایی و مادرش، نلی روث[4]، خانه‌دار بود. پدرش وقتی او کوچک بود خانواده را رها کرد. از آن پس آن‌ها تصمیم گرفتند در ایالت کانکتیکات[5] مستقر شوند؛ اما استیون در یازده‌سالگی به مین بازگشت. به گفته‌ی خانواده‌اش، او شاهد مرگ دوستش در اثر برخورد با قطار بوده است؛ حادثه‌ا‌ی که خودش به یاد نمی‌‌آورد، اما زمینه‌ساز آثارش شده است.

استیون کینگ به مدرسه‌ی ابتدایی دورهام[6] و دبیرستان لیسبون فالز[7] رفته است. همچنین مقطع کارشناسی را در دانشگاه مین[8] گذرانده است. زمانی که آنجا تحصیل می‌کرد، مجموعه‌ای از هجده داستان کوتاه را به همراه دوست نزدیکش، کریس چسلی[9]، نوشت که نامش افراد، مکان‌ها و چیزها[10] بود.

کودکی استیون کینگ
کودکی استیون کینگ

او به کتاب‌ها و داستان‌های ترسناک علاقه‌مند بود و کمیک‌های ترسناک ای ‌سی[11] را می‌خواند. او نویسندگی را با مقاله‌نویسی در روزنامه‌ی برادرش شروع کرد؛ البته حرفه واقعی او از زمانی شروع شد که داستانی شش‌هزار‌کلمه‌ای به نام من یک سارق قبر نوجوان بودم[12] در سال 1965 _یک سال قبل از فارغ‌التحصیلی_ در مجله‌ی کمیک ریویو[13] منتشر شد. اولین رمان او به نام پیاده‌روی طولانی[14] شدیداً رد شد، اما با نگارش کتاب دیگری به نام طبقه‌ی شیشه‌ای[15] مقداری پول به دست آورد. کینگ تا سال 1970 کماکان با نوشتن خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، تا اینکه یکی دیگر از تلاش‌هایش به نام برج تاریک[16] نیز به دلیل کمبود پول با شکست مواجه شد. رمان‌های کری[17] و سیلمز لات[18] به ترتیب در سال‌های 1974 و 1975 منتشر شدند.

پس از مرگ مادرش در سال 1974 کینگ به بولدرِ کلرادو[19] نقل مکان کرد؛ جایی که در آن رمان درخشش[20] را نوشت. چهارمین رمان او، ایستادگی[21]، در سال 1978 منتشر شد. او همچنین با بعضی کمیک‌ها همکاری داشت و بخش‌های زیادی از ایکس‌من[22] و مقدمه‌ای بر بتمن[23] را نوشت. کتابِ حماسیِ برج تاریک: هفت‌تیرکش[24] چندان دیده نشد و تنها چند فروشگاه نسخه‌های آن را در قفسه‌های خود جای دادند. اما آرام‌آرام این حماسه با فروش خوب کتاب دوم و سوم به موفقیت رسید. کینگ در اوایل دهه‌ی 1980 رمان‌های زیادی را با نام مستعار ریچارد باخمن[25] منتشر کرد؛ از جمله خشم (1977)[26]، پیاده‌روی طولانی (1979)، راهداری (1981)[27]، مرد دونده (1982)[28] و نازک‌تر (1984)[29]. او همچنین در کتاب ربع پنجم[30] از نام مستعار جان سویتن[31] استفاده کرد.

در ژوئن 1999 کینگ دچار یک سانحه شد. او با یک وسیله‌‌ی نقلیه تصادف کرد و متحمل جراحات شدید و شکستگی‌های بسیاری شد. طی ده روز پنج عمل جراحی سنگین را پشت سر گذاشت و هم‌زمان با درمان، کار خود را مجدداً با کتاب از نوشتن[32] آغاز کرد. استخوان لگنش شکسته بود و بیش از چهل دقیقه نوشتن برایش ناممکن بود. سپس دردهایش شدت گرفت و جراحات سرعت کارش را کاهش داد؛ به‌طوری که در سال 2002  اعلام کرد که از نوشتن دست می‌کشد. رمان‌هایی که او قبل از این اعلامیه نوشت، گیاه[33] و سواری گلوله[34] بودند که در قالب نسخه‌های الکترونیکی و به‌صورت آنلاین منتشر شدند. همسر او، تابیتا کینگ[35]، و دو پسرشان نیز نویسنده‌اند.

خانواده استیون کینگ
خانواده‌ی استیون کینگ

آثار استیون کینگ را از کجا شروع کنیم؟

ممکن است نسخه های سینماییِ آن[36]، کری و درخشش را دیده باشید، اما آیا کتاب‌هایشان را خوانده‌اید؟ استیون کینگ همان‌طور که از نام خانوادگی‌اش پیداست، واقعاً پادشاه داستان‌های ترسناک بوده و بیش از نیم قرن است که خوانندگان را وحشت‌زده می‌کند. او با نگارش بیش از شصت رمان و دویست داستان کوتاه شبیه یک ماشین ادبی است که به این زودی نشانه‌‌ای از توقف ندارد. آخرین رمان او به نام افسانه[37] در 6 سپتامبر 2022 منتشر شد. در مواجه با نویسنده‌ای پرکار مانند کینگ، دانستن اینکه کدام کتاب را ابتدا انتخاب کنید، می‌تواند دشوار باشد. نیل مک رابرت[38]، نویسنده و طرفدار کینگ، موارد خوبی را برای امتحان کردن پیشنهاد می‌کند.

دریچه‌ی ورود

در رمان سیلمز لات اجزاء اصلی کینگ را می‌توان یافت: قهرمان داستان، موقعیت مکانی در مین و واقعیت شهری کوچک که دنیای ماورایی آن را در هم شکسته است. این کتاب بیش از هر اثر دیگری نمایان‌گر آثار اولیه‌ی نویسنده است و جایی که او برای اولین بار استعداد خود را برای فرو ریختن رئالیسم آمریکایی به نمایش می گذارد. برای کسانی که ممکن است از عجیب و غریب بودن هیولاهای بعدی کینگ نگران شوند، ویژگی‌های آشنای بارلوی[39] خون‌آشام آرامش‌بخش است؛ حتی اگر شخصیت‌های بسیاری که از دل رمان می‌آمدند را ویران کند.

استیون کینگ

حماسه

کتاب ایستادگی در سال 1978 منتشر شد، اما در سال 1990 کینگ بیش از 400 صفحه را که از نسخه‌ی اصلی بریده شده بود، بازسازی کرد و زمان را از سال 1980 به 1990 تغییر داد. نتیجه‌ی آن نسخه‌ی کامل و بدون برش ایستادگی بود؛ غولی 1200 صفحه‌ای که قاره‌ی آمریکا را به صفحه‌ی شطرنج نیروهای خیر و شر تبدیل می‌کند. داستان طاعون و قبیله‌گرایی پسا‌آخرالزمانی این کتاب، داستانی است که افراد بسیاری _به‌طرزی تقریباً مازوخیستی_ در طول همه‌گیری کووید-19 به آن روی آوردند. اما بیماری کشنده‌ی کتاب، کاپیتان تریپس[40]، تنها نیمی از داستان است؛ راهی جهت ایجاد فضایی برای مبارزه‌‌ای سخت در آینده. خواندن این کتاب یک سفر همه‌جانبه است، پر از ماندگارترین شخصیت‌های کینگ؛ به‌ویژه رندال فلگ[41] مرد تاریکی که به‌عنوان عامل هرج‌ومرج به جهان بسیاری از داستان‌های کینگ بازمی‌گردد.

اثری که شما را غرق در شادی می‌کند

وقتی صحبت از جهان‌های بسیار‌ کینگ می‌شود، مجموعه‌ی هشت‌جلدی برج تاریک محوری است که بسیاری از این جهان‌ها براساس آن پیش می‌روند. اگرچه سریال بر رولاند دشاین[42] (آخرین مرد افسانه‌ای هفت‌تیرکش) بر سفر مادام‌العمرش به برج اصلی تمرکز دارد، اما کینگ عناصر و شخصیت‌هایی را از همه‌ی گوشه‌های کاتالوگ به تصویر می‌کشد. همه چیز با هفت‌تیرکش شروع می‌شود: بخشی وسترن، بخشی فانتزی و تماماً عجیب و غریب. این اولین کتاب کم‌حجم او با فضایی عجیب و غریب است و مناسب هر سلیقه‌‌ای نیست؛ اما ارزشش را دارد که آن را بخوانید و دوام بیاورید، زیرا اولین قدم در یک جست‌وجوی شگفت‌انگیز منحصربه‌فرد است.

استیون کینگ

اگر عجله دارید

اگرچه مردم تمایل دارند کینگ را نویسنده‌ی کتاب‌های بسیار طولانی بدانند، اما او بیش از دوازده مجموعه داستان کوتاه و رمان منتشر کرده است. انتخاب بهترین‌ها سخت است، اما گذرگاه اسکلت[43] تقریباً بهترین گزینه است که محدوده‌ای غیرمنتظره را به نمایش می‌گذارد. از مجموعه‌‌ی منحصر‌به‌فرد سفر کوتاه[44] تا کمیک سیاه و سفید نوع بازمانده[45] و مرثیه‌ی رسیدن[46] مقدمه‌ای کوچک برای یک تخیل فوق‌العاده‌ی ترسناک است.

کتابی ضروری برای نویسندگان مشتاق

کینگ از نوشتن را به سبکی معمولی و خصمانه شروع می‌کند و توضیح می‌دهد که «این کتاب کوتاهی است، زیرا بیشتر کتاب‌های مربوط به نوشتن مملوء از چرندیات هستند.» کتابِ راهنمای نگارشِ او به‌طرز قابل ملاحظه‌ای عاری از این چرندیات است. روایتی آرام از زندگی اولیه‌ی کینگ که پیش از تبدیل شدن به ابزاری برای علاقه‌مندان کارش، پرده را از روی خود او کنار می‌زند. این کتاب ترکیبی از خاطره و اندرز است و در آن هیچ جادوگری فن یا مسیری آسان برای موفقیت ارائه نمی‌دهد؛ فقط تأکید مقاومت‌ناپذیری دارد که «شما می‌توانید، باید بتوانید و اگر به اندازه‌ی کافی شجاع باشید که شروع کنید، خواهید توانست.»

از نوشتن

نویسنده:
استیون کینگ
ناشر:
میلکان
مترجم:
شیرین السادات صفوی
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

کتابی که سزاوار توجه بیشتر است

وقتی با نویسندگان ژانر وحشت مصاحبه می‌کنم، آن‌ها اغلب از بیوک مدل 8[47] به‌عنوان یکی از رمان‌های مورد علاقه‌شان از کینگ یاد می‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد خوانندگان عمومی تقریباً آن را فراموش کرده‌اند. داستانی کوتاه درباره‌ی یک نیروی پلیس روستایی و ماشینی که چیزی فراتر از یک ماشین است. درواقع ممکن است دریچه‌ای باشد به جایی دیگری. این اثر یک فرضیه‌ی احساسی است، اما با چنان جدیت بُرنده‌ای ارائه می‌شود که نمی‌توانید در برابر جذابیت‌های ایستگاه، کارکنانش و خانواده‌ی جایگزین[48] حاضر در آن مقاومت کنید.

اگر وحشت در سلیقه‌ی شما نیست

تمام نوشته‌ی کینگ ترسناک نیستند. او قادر است هم‌زمان زیبایی و وحشیگری شرایط انسانی را به تصویر بکشد؛ وضعیتی که در هیچ جا به اندازه‌ی 63/22/11 مشهود نیست. ایده‌‌ای به نظر که خسته‌کننده می‌آید؛ مردی برای جلوگیری از مرگ جی‌اف‌کی[49]  _یک مرد آمریکایی گم‌شده و بی‌گناه_ به گذشته برمی‌گردد. این یک داستان علمی‌تخیلی و هیجان‌انگیز است و لحظات خشونت شدیدی را در خود جای داده، اما هم‌زمان داستان عشقی میان مردی خارج از زمان و زنی در جست‌وجوی مکان خود نیز هست. همچنین حاوی بهترین پایانی است که کینگ تا کنون نوشته است. اگر دوست دارید خواندن آثار کینگ را امتحان کنید، اما نمی‌خواهید با ارواح، طاعون‌های پایان‌دهنده‌ی جهان یا دلقک‌های شیطانی دست و پنجه نرم کنید، این یکی قلب شما را گرم می‌کند و می‌شکند.

استیون کینگ

شاهکار

کینگ همه‌ی چیزهایی را که درباره‌ی هنر خود آموخته بود در کتاب آن _رساله‌ی 1986 خود در مورد ماهیت ترس_ ریخت. با بیش از 1100 صفحه، این یک شگفتی دیگر است که نباید خواندنش را به تعویق بیندازید. این داستان درباره‌ی بچه‌هایی است که در شهر کوچکشان با شر می‌جنگند و دهه‌ها بعد دوباره برای مبارزه با آن بازمی‌گردند. کینگ در این اثر در اوج بازی و ترسناک‌ترین حالتش است. پنی وایز دلقک[50] کسی است که کودکان را در طول اعصار می‌بلعد و همچنین بزرگترین کمک کینگ به هیولاهای وحشت پانتئون است. حجم، شگفتی و خشونت رمان چالشی است، اما با وجود بی‌رحمی‌های فراوان، آن به همان اندازه که یک رمان ترسناک است، قصیده‌ای برای دوستی و تخیل دوران کودکی نیز هست.


منبع: فیمس آترز / گاردین


مترجم: نگار فیروزخرمی


[1]- Stephen Edwin King

[2]- Portland, Maine

[3]- Donald King

[4]- Nellie Ruth

[5]-  Connecticut

[6]- the Durham Elementary School

[7]- Lisbon Falls High School

[8]- University of Maine

[9]- Chris Chesley

[10]- People, Places and Things

[11]- EC (Entertaining Comics). ای‌سی که بیشتر با نام کمیک‌های سرگرم‌کننده شناخته می‌شود، یک ناشر آمریکایی کتاب‌های مصور بود که از دهه‌ی 1940 تا اواسط دهه‌ی 1950 در زمینه‌ی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داستان‌های ترسناک، جنایی، طنز، تخیلی، نظامی، فانتزی تاریک و علمی تخیلی تخصص داشت. (ویکی‌پدیای انگلیسی)

[12]- I Was a Teenage Grave Robber

[13]- Comics Review

[14]- The Long Walk

[15]- The Glass Floor

[16]- The Dark Tower Saga

[17]- Carrie

[18]- Salem’s Lot

[19]- Boulder, Colorado

[20]- The Shining

[21]- The Stand

[22]- X-Men

[23]- Batman

[24]- The Dark Tower: The Gunslinger

[25]- Richard Bachman

[26]- Rage

[27]- Roadwork’

[28]- The Running Man

[29]- Thinner

[30]- The Fifth Quarter

[31]- John Swithen

[32]- On Writing

[33]- The Plant

[34]- Riding the Bullet

[35]- Tabhita King

[36]- It

[37]- Fairy Tale

[38]- Neil McRobert

[39]- Barlow

[40]- Captain Trips

[41]- Randall Flagg

[42]- Roland Deschain

[43]- Skeleton Crew

[44]- The Jaunt

[45]- Survivor Type

[46]- The Reach

[47]- Buick 8

[48]- منظور از خانواده‌ی جایگزین وضعیتی است که مراقبت از یک کودک به دلایل گوناگون به خانواده‌ی دیگری واگذار شود.

[49]- JFK

[50]- Pennywise the Clown

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

من کودکی عجیب و غریب و بی‌سروتهی داشتم

من کودکی عجیب و غریب و بی‌سروتهی داشتم

برگرفته از کتاب "از نوشتن" نوشته‌ی استیون کینگ، ترجمه‌ی شیرین سادات صفوی، نشر میلکان

کسی که مثل من است؛ اما من او نیستم

کسی که مثل من است؛ اما من او نیستم

مرور «بیگانه» اثر «استیون کینگ»

قاتلان زنجیره‌ای بعید

قاتلان زنجیره‌ای بعید

مرور و نقد کتاب هالی اثر استیون کینگ

کتاب های پیشنهادی