و بشری که شکننده است

مروری بر زندگی و آثار هان کانگ، برنده‌ی نوبل ادبیات ۲۰۲۴

پدرام عسکری

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳

(4 نفر) 5.0

هان کانگ برنده نوبل ادبیات 2024

ظهر روز دهم اکتبر سال 2024 هان کانگ، نویسنده‌ی اهل کره‌ی جنوبی، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل 2024 شد. این نویسنده که متولد 1970 است یکی از جوان‌ترین برنده‌های نوبل ادبیات است. «نثر شاعرانه که با آسیب‌های تاریخی مقابله می‌کند و شکنندگی زندگی بشر را آشکار می‌کند» توضیحی است که آکادمی سوئد در‌خصوص انتخاب هان کانگ به‌عنوان برنده‌ی نوبل 2024 داده است. در این مطلب نگاهی کوتاه داریم به زندگی هان کانگ و کتب ترجمه‌شده‌اش به زبان فارسی.

زندگی

هان کانگ (به کره‌ای: 한강) در بیست‌وهفتم نوامبر سال ۱۹۷۰ در شهر تاریخی گوانگجوی کره‌ی جنوبی متولد شد. پدرش، هان سئونگ وون، نیز نویسنده بود. در دانشگاه یونسی، ادبیات کره‌ای خواند. شعر زمستان در سئول نام او را در دهه‌ی 1990 بر سر زبان‌ها انداخت و مشهور کرد. جز شعر زمستان در سئول چهار شعر دیگر نیز به شناخته شدن وی کمک کردند. پس از آن در 1995 اولین مجموعه‌داستانش منتشر شد و در پی آن نیز از آغاز دهه‌ی 2000 میلادی چند کتاب، ازجمله کتاب گیاه‌خوار، از او منتشر شد.

هان کانگ Han Kang عکس از Paik Dahuim
هان کانگ (Han Kang) عکس از: Paik Dahuim

کتاب گیاه‌خوار

اولین اثری که از کانگ ترجمه شده کتابی بود که او در 2007 منتشر کرد: گیاه‌خوار. گیاه‌خوار نوشته‌ای به‌شدت کره‌ای بود که در آن فرهنگ مردسالارانه در کشور کره‌ی جنوبی مدنظر قرار گرفت. داستان گیاه‌خوار در سئول اتفاق می‌افتد. یئونگ هیِ گرافیست قهرمان داستان گیاه‌خوار است. او پس‌از دیدن یک کابوس تصمیم به خودداری از مصرف گوشت می‌کند و این تصمیم نه‌تنها بر زندگی شخصی‌اش که تأثیر می‌گذارد که بر روابطش با خانواده‌اش نیز مؤثر واقع می‌شود. گیاه‌خوار در 2016 موجب شد تا هان کانگ برنده‌ی جایزه‌ی من بوکر شود. این نخستین بار که نویسنده‌ای از کره‌ی جنوبی نامزد این جایزه می‌شد.

گیاه‌خوار در ایران سه مرتبه ترجمه شد. نشر آناپنا با ترجمه‌ی مهلا سادات عرب، نشر نوای مکتوب با ترجمه‌ی نیلوفر رحمانیان و نشر ماهابه با ترجمه‌ی مرضیه سادات هاشمی‌پور این کتاب را منتشر کرده‌اند.

گیاهخوار

نویسنده:
هان کانگ
ناشر:
آناپنا
مترجم:
مهلا سادات عرب
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

کتاب سپید

“نمیر، محض رضای خدا نمیر. دهانم را برای زیرلبی گفتن آن واژه‌ها که تو با گشودن چشم‌های سیاهت شنیدی، می‌گشایم، تویی که نسبت به زبان ناآگاه بودی. با تمام توانم بر کاغذ سپید فشار می‌آورم. باور دارم که برای جدا شدن، واژه های بهتری را نمی‌توان یافت. نمیر. زندگی کن”.

کتاب سپید در 2016 روانه‌ی بازار شد. کتاب روایتی است از سفری خیالی و تدقیقی در باب رنگ سپید. روای بی‌نام کتاب کوشش می‌کند تا با فاجعه‌ای درخانواده‌اش اتفاق افتاده است مواجه شود: مرگ خواهر کوچکش چند ساعت پس‌از متولد شدنش.

ناشر کتاب سپید در ایران دو نشر چترنگ و نوای مکتوب بودند. نیلوفر رحمانیان مترجم نسخه‌ی نشر نوای مکتوب است و مژگان رنجبر نیز مترجم نسخه‌ی نشر چترنگ.

کتاب سپید

نویسنده:
هان کانگ
ناشر:
چترنگ
مترجم:
مژگان رنجبر
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

کتاب اعمال انسانی

کتاب اعمال انسانی در 2014 منتشر شد. دونگ هو پسری کره‌ای است که در هیاهوی شورش دانشجویی ماه مه‌ی 1980 در شهر گوانگجوی کره‌ی جنوبی کشته می‌شود. اعمال انسانی در هفت فصل نوشته شده است که در هر از زمان حادثه در سال 1980 فاصله می‌گیریم تا به امروز را دنبال می کند. روایت اعمال انسانی به‌نحوی پیش می‌رود که در آن کاراکترهای قصه با مصائب خویش روبه‌رو شوند و در‌نهایت در جایی تأثیر افعالشان بر هم مشخص می‌شود.

اعمال انسانی در ایران توسط دو نشر روانه‌ی بازار شده است. ترجمه‌ی علی قانع در نشر چترنگ درآمده و ترجمه‌ی ندا امیدی در نشر دانش آفرین.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

بی‌سایگان در جست‌وجوی سرپناه

بی‌سایگان در جست‌وجوی سرپناه

فرانسواز ساگان: مروری بر زندگی و آثار

از خون برخاسته

از خون برخاسته

مروری بر کتاب اعمال انسانی نوشته‌ی هان کانگ

بیگانه از وجود

بیگانه از وجود

مروری بر کتاب گیاهخوار نوشته‌ی هان کانگ

کتاب های پیشنهادی