چطور دختر نوجوانم را به دنیای کتاب‌خوانی بازگردانم؟

معرفی چند کتاب برای بازگرداندن نوجوان‌­ها به دنیای کتاب‌­خوانی

گروه مترجمان

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

کتاب غرور و تعصب

سوال: لطفاً چند کتاب پیشنهاد دهید که به کمک آن‌ها دختر ۱۶ ساله‌ام را از شبکه‌های اجتماعی و روابط رمانتیک دور کنم و دوباره با کتاب‌خوانی آشتی بدهم.

مادر - 47 ساله از لندن

پاسخ: بیدیشا که به نویسندگی، پخش‌ و تهیه و اجرای فیلم اشتغال دارد، چنین می‌نویسد:

اول از همه سراغ کتاب‌هایی بروید که خواندنشان می‌تواند دخترتان را به کتاب‌خوانی معتاد کند. مغز هیچ نوجوانی بدون غوطه خوردن در دنیای این کتاب‌ها کامل نخواهد شد: گل‌ها در اطاق زیرشیروانی[1] مسحورکننده و لگام‌گسیختهِ ویرجینیا اندروز[2] (چند کودک را در اتاق زیرشیروانی زندانی می‌کنند...اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد)، پایین یک تالار تاریک[3] از لویس دانکن[4] (دختران ناسازگاری به مدرسه مخصوص فرستاده می‌شوند...اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد) و صدالبته کری[5] استفن کینگ (دختری که توسط مادر خشکه‌ مذهب‌اش مورد آزار قرار گرفته و توان بیشتر تحمل کردن ندارد...اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد.)‌

این کتاب‌ها برای گام نخست هستند. بعد از این‌ها به ماجراهای زنان شگفت‌انگیز و الهام بخشی می‌رسیم که در جهان واقعی زندگی می‌کنند. آیا همه با من می‌گردند؟[6] شوخ‌طبعانه میندی کالینگِ[7] کمدین، شرح حال جسورانه زاوه اشتونِ[8] بازیگر با عنوان فروپاشی شخصیت[9]؛ اثر جسورانه مونا الطحاوی[10] با نام روسری‌ها و پاکدامنی‌ها[11]، روایت ژیالو گو[12]؛ رمان‌نویس و فیلم‌ساز چینی؛ از مهاجرت به نام روزی روزگاری در شرق[13]؛ کار عالی مایا آنجلو[14] با نام می‌دانم چرا پرندگان گرفتار قفس می‌خوانند[15]؛ داستان فرار اضطراب‌آور هایئونزو لی[16]، پناهنده اهل کره شمالی، به اسم دختری با هفت نام[17] و درنهایت خاطرات شخصی و سیاسی میشل اوباما به نام شدن[18]؛ حتماً می‌بایست خوانده شوند. در جایگاه نخست اما تنها زنی که می‌خواستم باشم[19] می‌تواند قرار بگیرد: اتوبیوگرافی دیانا فون فورشتنبرگ[20]، طراح مد، از قایق‌های تفریحی، الماس‌ها و شیک‌پوشی.

کتاب درمانی

اگر بخواهم وارد جهان آثار داستانی شوم، می‌خواهم پرشی به دنیای قصه‌های پریان کنم و مجموعه داستان کلاسیک آنجلا کارتر[21] با نام تالار خون‌آلود[22] را پیشنهاد دهم. ترامپتی که می‌شنودِ[23] نقاش سورئالیست، لئونورا کرینگتون[24]، که اثری عجیب و در همان حال سرگرم‌کننده است نیز می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. از بین داستان‌های جذاب دوره معاصر، روایتی که شارلین تئو[25] در پونتی[26] از رفاقت‌های دوران جوانی ارائه می‌دهد مرا جذب خود کرده است. قهرمان مونث رمانتیکی که کندیس کارتی-ویلیامز[27] در کتاب پرفروش‌اش با نام کویینی[28] آفریده و و همچنین زن زیبای جن‌زده‌ای که رادیکا جا[29] در سایه زیبای من[30] به تصویر کشیده از دیگر موردعلاقه‌های من در این حوزه هستند.

اگر دخترتان به کلاه‌های بی‌لبه علاقه‌مند است، می‌تواند به سراغ یکی از این دو جامعه جنسیت‌زده و سرکوب‌گر برود: یکی غرور و تعصب جین آستین (روایت‌گر سال‌های نخست قرن 19 میلادی) و دیگری سرگذشت ندیمه مارگارت اتوود (درباره آینده) و همچنین دنباله در حال چاپ آن؛ وصیت‌نامه‌ها[31]. جهان‌هایی که آستن و اتوود آفرینده‌اند، علیرغم اینکه متعلق به داستان‌ها هستند، امروزه به طرز دردناکی آشنا می‌نمایانند.

دختری با هفت اسم (فرار از کره شمالی)

نویسنده:
هیئون سئولی
ناشر:
کتاب کوله پشتی
مترجم:
الهه علوی
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست


منبع: گاردین


ترجمه: امیرحسین اسلامی‌نژاد


[1]- Flowers in the Attic

[2]- Virginia Andrews

[3]- Down a Dark Hall

[4]- Lois Duncan

[5]- Carrie

[6]- Is Everyone Hanging Out Without Me?

[7]- Mindy Kaling

[8]- Zawe Ashton

[9]- Character Breakdown

[10]- Mona Altahavi

[11]- Headscarves and Hymens

[12]- Xiaolu Guo

[13]- Once Upon a Time in the East

[14]- Maya Angelou

[15]- I Know Why the Caged Bird Sings

[16]- Hyeonseo Lee

[17]- The Girl With Seven Names

[18]- Becoming

[19]- The Woman I Wanted to Be

[20]- Diane von Furstenberg

[21]- Angela Carter

[22]- The Bloody Chamber

[23]- The Hearing Trumpet

[24]- Leonora Carrington

[25]- Sharlene Teo

[26]- Ponti

[27]- Candice Carty-Williams

[28]- Queenie

[29]- Radhika Jha

[30]- My Beautiful Shadow

[31]- The Testaments

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

چگونه رمان‌‎ها به کمک ما برای رفع خستگی می‌آیند؟

چگونه رمان‌‎ها به کمک ما برای رفع خستگی می‌آیند؟

معرفی چند رمان برای اینکه پناهگاه خستگی­‌مان باشند

کدام کتاب‌های داستانی معاصر امیدبخش هستند؟

کدام کتاب‌های داستانی معاصر امیدبخش هستند؟

چه کتاب­‎هایی بخوانیم تا امید به جریان زندگی ما برگردد؟

چگونه کتاب‌خوان حرفه‌ای شویم؟

چگونه کتاب‌خوان حرفه‌ای شویم؟

کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای را بسیار تحسین می‌کنند. می‌خواستم بدانم برای تبدیل شدن به یک کتاب­‌خوان حرفه­‌ای حداقل کدام کتاب‌ها را باید بخوانم؟

کتاب های پیشنهادی