کسب مال و ثروت، پیشرفت در زمینههای مختلف، رسیدن به مقام و منصبهای بالا، بهدست آوردن شهرت و... از جمله مفاهیمی هستند که در ذات فضیلت محسوب میشوند و مسیر رسیدن به سعادت را هموار میکنند؛ اما حرص و طمع در مورد مسائل دنیوی باعث میشود که انسان فطرت پاکش را فراموش کند و به قعر ذلت برود. داستانها و قصههای زیادی در دل این زیادهخواهیها نهفته است.
“این قدرت نیست که انسان را تباه میکند، بلکه حرص است که او را به قعر نابودی میبرد”
محمود حسینیزاد یکی از نویسندگانی است که به داستان سرایی در این باره پرداخته است. او در کتاب بیست زخم کاری داستانی هیجانانگیز و جذابی در مورد حرص و طمع را روایت میکند.
هر روز، نمونههای زیادی از این زیادهخواهیها و جاهطلبیها در اطرافمان میبینیم. در بسیاری از خانوادهها بر سر تقسیم ارث و میراث درگیریهای شدید به وجود آمده است. کارمندان زیادی برای اینکه خودشان به مقام بالاتر برسند، پیش رئیس شرکت از همکاران خود بدگویی کردهاند. دوستیهای زیادی بعد از شراکت در یک کار مشخص، به هم خورده است. بسیاری از خویشاوندان بر سر مسائل مالی، با یکدیگر قهر کردهاند. به سبب بحثهای اقتصادی، پدرهای زیادی اسم فرزندان خود را از شناسنامهشان خط زدهاند. در بسیاری از موارد برادر به برادر خود، رحم نکرده و به راحتی سر او را کلاه گذاشته است و خواهران زیادی بر سر مسائل اقتصادی با یکدیگر قطع رابطه کردهاند. زوجهای زیادی به علت حرص و طمع طلاق گرفتهاند و فرزندان طلاق روزبهروز بیشتر میشوند.
معرفی کتاب بیست زخم کاری
رمان بیست زخم کاری نوشته محمود حسینی زاد، داستانی با ژانر تراژدی و درام اجتماعی است که در سال 1395 توسط نشرچشمه منتشر شد، این کتاب برگرفته از نمایشنامه مکبث اثر ویلیام شکسپیر است که داستانی تلخ توام با طمع و قدرت طلبی را روایت میکند.
بیست زخم کاری به زندگی جلال آریان، مدیر بلند پرواز یک هلدینگ بزرگ اقتصادی پرداخته است. جلال برای بدست آوردن قدرت بیشتر با همراهی همسرش، مژده تصمیم میگیرد رئیس شرکت خود را به قتل برساند. این تصمیم آغازگر اتفاقات غمانگیز و خونین است که علاوهبر زندگی جلال سایر اعضای خانواده و اطرافیان او را نیز به نابودی میکشاند.
ویژگیهای کتاب بیست زخم کاری
سبک نگارش
نوع نگارش کتاب ساده و روان اما بسیار تاثیرگذار و قابل درک است. همچنین حسینی زاد در به تصویر کشیدن فضای سرد و نمایش جنبههای روانی شخصیتهای داستان بسیار موفق عمل کرده است.
برگرفته از مکبث
داستان کتاب بیست زخم کاری در فضایی معاصر اما وفادار به ویژگیهای مکبث از جمله: وسوسه، جاهطلبی و فروپاشی اخلاقی روایت میشود.
قالب داستان
رمان بیست زخم کاری علاوهبر پرداختن به موضوعات اصلی مانند: قدرت طلبی و خیانت به مسائل دیگری از جمله فساد سازمانی، روابط انسانی و پیامدهای تصمیمهای نادرست میپردازد.
ژانر
ژانر این رمان تراژدی و درام اجتماعی است.
تعداد صفحات
حدودا 200 صفحه میباشد.
فصلبندی و بخشها
کتاب بیست زخم کاری دارای 20 بخش کوتاه است که هر بخش آن یکی از "زخمهای کاری" شخصیت نقش اول داستان را روایت میکند. این تقسیم بندی به شکل نمادین بابت هماهنگی با نام کتاب طراحی شده است که به شکل منسجم وپراحساس خواننده را قدم به قدم با سقوط اخلاقی و روانی جلال آریان و شخصیتهای اطرافش همراه میسازد.
فصلهای کوتاه ضرباهنگ سریعتری دارند که باعث میشود خواننده تا پایان داستان درگیر بماند. این ساختار حس سقوط تدریجی و غیرقابل اجتناب شخصیتهای داستان را به خوبی به مخاطب منتقل میکند.
سریال زخم کاری برگرفته از کتاب بیست زخم کاری
سریال زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان اقتباسی از کتاب بیست زخم کاری است. این مجموعه سریال در 4 فصل به تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان ساخته شده است که اولین فصل این سریال 14 خرداد 1400 از پلتفرم فیلیمو منتشر شد و توانست خیلی زود مخاطبان خود را پیدا نموده و نمرهی قابل قبولی از آنها دریافت کند. اما اکران فصل دوم این سریال در 17 شهریور 1402 آغاز شد. این فصل «بازگشت» نام داشت. و در نهایت پخش فصل سوم با نام «انتقام» در سال ۱۴۰۳ آغاز شد. نکته جالب توجه دربارهی فصل سوم اقتباس این فصل از رمان «شاه لیر» و «ریچارد سوم» است.
فصل 4 سریال زخم کاری با شعار "پایان خون و جنون" هماکنون از فیلیمو در حال پخش است که آخرین فصل از این سریال خواهد بود. بخشی از فصل چهارم زخم کاری در کشور نروژ فیلمبرداری شده و به سرنوشت نهایی شخصیت اصلی داستان اشاره دارد.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، سیاوش طهمورث، مهلقا باقری، هانیه توسلی، الهه حصاری، مائده طهماسبی، سید جواد هاشمی، سعید چنگیزیان و... از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال نقشآفرینی میکنند. داستانی جدید و جذاب، بازیهای خیره کننده و قابل باور، نورپردازی درست، موسیقی متن قوی و... از عوامل موفقیت سریال زخم کاری هستند.
خلاصهای از سریال زخم کاری
مالک، مدیر برجستهای در شرکتهای بزرگ نفتی است او در یک قرارداد عظیم با نروژیها شماره حساب شخصیاش را به جای شماره حساب شرکت اعلام میکند و سرمایه هنگفتی را به جیب میزند. این نقطه آغاز تحولی شگرف در زندگی مالک است، جایی که اخلاق، مهربانی و گذشتهاش را کنار میزند و تنها هدفش کسب قدرت بیشتر میشود.
مالک همراه با همسر جاهطلبش سمیرا، نقشهای خونین برای حذف رقبا و صعود به قله قدرت طراحی میکند. اولین اقدام، قتل مدیر اصلی شرکت، نعمت ریزآبادی است؛ مردی که به مالک اعتماد کامل داشت و او را همچون پسر خود میدانست. با قتل ریزآبادی، ماجرای مالک مانند تراژدی مکبث آغاز میشود؛ و قدم به قدم به سمت خیانت، جنایت و سقوط اخلاقی عمیقتر پیش میرود.
مالک هر رقیب را با دقت از سر راه برمیدارد، در نهایت گرفتار خشم و انتقام کسانی میشود که متوجه بازی او شدهاند. او بهای سنگینی برای خیانتهایش میپردازد و داستان به تراژدی تلخ و عبرتآموز ختم میشود.
درباره محمود حسینی زاد نویسنده کتاب بیست زخم کاری
محمود حسینی زاد متولد 1325 در فیروزکوه، نویسنده، مترجم، نمایشنامه نویس و منتقد ادبی است. محمود تحصیلات ابتدایی خود را در ایران و تحصیلات آکادمیکش را در رشته علوم سیاسی درآلمان (دانشگاه مونیخ) به پایان رساند. او پس از بازگشت به ایران در دانشگاههای تهران و تربیت مدرس به تدریس زبان آلمانی پرداخت.
حسینیزاد یکی از مهمترین مترجمان ادبیات آلمانی شناخته میشود. در سال 1403 انستیتو گوته مدال گوته را به محمود حسینی زاد اعطا نمود و اورا به عنوان برترین مترجم آلمانی به فارسی معرفی کرد. حسینی زاد تاکنون کتابهای برتری از نویسندگان مشهورآلمانی را به شیواترین بیان به فارسی ترجمه کرده است.
سریال زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان، اقتباسی از رمان "بیست زخم کاری" است که در سال 1400 منتشر شد.
محمد حسین مهدویان کارگردان سریال زخم کاری
محمدحسین مهدویان، کارگردان جوان و خوشفکر سینمای ایران است، او با کارهایی همچون ایستاده در غبار، رد خون، ماجرای نیمروز، درخت گردو و... سابقهای درخشان در کارگردانی دارد که توانسته نظر عاشقان سینما را به کارهای خود جلب کند. سریال زخم کاری آخرین اثر مهدویان، از کتاب بیست زخم کاری محمود حسینیزاد برگرفته شده است. او با هنرمندی تمام، جزئیاتی را به فیلمنامه افزوده که باعث شده داستان فیلم مهیجتر و سینماییتر شود.
این تغییرات شامل سن، خصوصیات، رفتار و... بسیاری از شخصیتهای اصلی داستان است. مهدویان شخصیتهای جدیدی را به داستان اضافه کرده، از جمله این شخصیتها میتوان به میثم، پسر مالک، به عنوان یکی از شخصیتهای تغییر یافته نسبت به کتاب بیست زخمکاری اشاره نمود.
شخصیت مائده، نوهی حاج عمو، نیز شخصیتی تازه است که خصوصیات منحصربهفردی دارد. دختری که تک فرزند است و همیشه در رفاه و آرامش بوده؛ اما حالا باید خودش را با موقعیت جدید خانواده و شرایط خاص ایجاد شده، تطبیق دهد. از دیگر شخصیتهای تازهی کتاب میتوان به کیمیا، منشی شرکت مالک اشاره کرد. او دختری است که در نهایت گرفتار حرص و طمع خود میشود.
محمدحسین مهدویان داستانهای تازهای حاوی موقعیتهای احساسی، کینههای قدیمی و... را در سریال خود به نمایش گذاشته و خردهروایتهای جدیدی را به تصویر کشیدهاست. وی بین شخصیت کیمیا و شخصیت مالک نیز داستان عاشقانهای را پدید آورده است.او همچنین در روایت جدید خود، کینهای قدیمی و خشمی خفته را از دیدگاه شخصیت منصوره، دختر حاجعمو، نسبت به مالک، به مخاطب خود نشان میدهد.
سبک کلی کتاب بیست زخم کاری
بیست زخم کاری رمانی اجتماعی است که با چاشنی خشونت در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. این کتاب در ژانر تریلر نوشته شده است و هیجان و استرس را به صورت توامان به خواننده انتقال میدهد. حسینیزاد در کتاب زخم کاری به سراغ داستانی نو و جدید میرود. او با لحنی صریح و بیانی روشن به فسادهای اقتصادی در ایران معاصر میپردازد. نویسندهی کتاب، مفهوم آقازادگی و نظام سرمایهداری بیقانون را به طور کامل به مخاطب خود نشان میدهد و مسائلی همچون فساد سیاسی و اقتصادی، رانتخواری، خشونت، خیانت، حرص و طمع، ریاکاری، اشرافیت مدرن، شهوت و... را در کتاب خود مورد نقد جدی قرار میدهد. خط سیر زمانی کتاب ثابت نیست. زمان در این کتاب مقولهای سیال است و مخاطب مدام در زمانهای مختلف جابهجا میشود. بنابراین برای خواندن این رمان به تمرکز کافی نیاز داریم.
حسینیزاد در داستان بیست زخم کاری از شخصیتهای متعددی استفاده میکند. تعداد زیاد شخصیتها در ابتدا ممکن است باعث گیج شدن مخاطبان شود؛ اما در ادامهی داستان، نویسنده تکتک شخصیتها را به خوبی معرفی میکند. این معرفی در قالب دیالوگها و کنشهای افراد در طول داستان صورت میگیرد. شخصیتهای کتاب زخم کاری به طور کامل قابل باور هستند. جلال شخصیت اصلی این رمان، یک ضد قهرمان است. هرچه داستان جلوتر میرود، جلال بیشتر تغییر میکند. در میانهی کتاب او به شخصیتی کاملا سیاه و منفی تبدیل میشود که سایر افراد را نادیده میگیرد و فقط به منافع خود فکر میکند. شخصیتهای این رمان خصوصیات منحصر به فردی دارند که نمونهی آن را در کمتر رمانی مشاهده کردهایم و میتوان آنها را از منظر روانکاوانه بررسی کرد.
روابط علت و معلولی در داستان بسیار دقیق است و کتاب پیرنگی قوی دارد. داستان بیست زخم کاری گرههای متعددی دارد که همین نکته باعث ایجاد کشمکش و درگیری در روند داستان میشود و حس تعلیق را به مخاطب منتقل میکند. حسینیزاد برای روایت کتاب سبکی جدید را انتخاب کرده و نوع نگارش کتاب، در واقع چیزی بین رمان و نمایشنامه است. بیشتر جملات کتاب کوتاه است و این مسئله باعث شده تا ریتم کلی کتاب تند باشد و حس هیجان در خوانندگان به اوج خود برسد.
خالق کتاب تکنیکهای فضاسازی را به خوبی میشناسد و فضاهای درخشانی در طول رمان خلق کرده است. ما با جلال در باغ کلاردشت قدم میزنیم، سر میز مذاکره با نروژیها روبهرو میشویم، در مجلس مولودی حضور پیدا میکنیم، به حرفهای فالگیرها گوش میدهیم و در هتل استراحت میکنیم. او برای باورپذیری بیشتر داستان، از نام مکانها و شهرهای مختلف استفاده میکند. تهران، کلاردشت، دبی، لندن و... از جمله مکانهایی هستند که نامشان در رمان بکار رفته است.
مرز خیال و واقعیت در این کتاب به شدت باریک است و خوانندگان مدام در معرض کابوسها و تخیلات شخصیتهای داستان قرار میگیرند و با آنها همراه میشوند. اگر از خواندن داستانهای فارسی لذت میبرید و از داستانهای تکراری خسته شدهاید و به دنبال داستانی جدید و نو میگردید، به شما پیشنهاد میکنیم حتما به سراغ کتاب بیست زخم کاری بروید و خودتان را از خواندن این داستان جذاب محروم نکنید.
دیدگاه ها
حیف که کتابش چاپ نمیشود
عالی و فوق العاده