ماشین تحریر عجیب

برگرفته از کتاب "ماشین تحریر عجیب" نوشته‌ی تام هنکس، ترجمه‌ی نیلوفر خوش زبان، نشر نون

نویسنده مهمان

یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷

 ماشین تحریر عجیب

به‌دنبال خرید یک ماشین تحریر قدیمی نبود. نه به چیزی نیاز داشت و نه مایملک بیشتری می‌خواست – نو، کارکرده، آنتیک – هیچ نمی‌خواست. عهد کرده بود برای پشت‌سر گذاشتن ناکامی‌های اخیرش، شیوه زندگی صرفه‌جو و بی‌تجملی را پیش بگیرد؛ در کمال کمینه‌گرایی، طوری که تمام زندگی‌اش در اتومبیلش جا شود.

آپارتمان کوچکش را که در غرب رودخانه کایه‌هوگا واقع بود، دوست داشت. همه لباس‌هایی را که در کنار آن احمق پوشیده بود دور نداخته بود. تقریبا هر شب برای خودش شام می‌پخت و به کلی پادکست گوش می‌داد. آن‌قدری پول ذخیره کرده بود که تا سال نو کم نیاورد و تمام تابستان را بیکار و بی‌دغدغه بگذراند. ژانویه که فرا می‌رسد دریاچه یخ می زد و احتمالا لوله‌های ساختمان می‌ترکید، اما تا آن موقع از آنجا رفته بود. نیویورک یا آتلاتنا یا آستین یا نیواورلئانز. اگر سبک سفر می‌کرد گزینه‌های زیادی داشت. اما قرار بود روز شنبه در کلیسای مِتدیست لِیک‌وود سر تقاطع میشیگان و سیکامور بازارچه خیریه برپا شود، تا برای برنامه‌های مربوط به خدمات اجتماعی پول جمع کنند؛ برنامه‌هایی مثل نگهداری رایگان از بچه‌ها، جلسه‌های دوازده مرحله‌ای ترک اعتیاد، و کسی چه می‌دانست، شاید تهیه غذا برای سالمندان و ناتوانان. او نه اهل کلیسا رفتن بود و نه به فرقه متدیسم اعتقاد داشت، اما کم‌و‌بیش مطمئن بود پرسه زدن در این حراجی‌ها که در آنها میزهای ورق‌بازی خاک‌گرفته می‌فروشند هیچ ربطی به عبادت ندارد. 

ماشین تحریر عجیب مجموعه‌ای از هفده داستان کوتاه شگفت‌انگیز است که نشان می‌دهد تام هنکس، برنده دو دوره اسکار، به همان اندازه که بازیگر است، نویسنده‌ی با استعدادی هم هست.

در دنیایی که بی‌وقفه اخبار تیره و تار را می‌شنویم و بسیاری از داستان‌ها دردناک، غم‌انگیز و آخر زمانی هستند، ماشین ‌تحریر عجیب داستان‌پردازی ملایم‌تر و شیرین‌تری را نسبت به آنچه به ما عرضه می‌کند که انتظار داریم. برخی از داستان‌ها دور از ذهن، برخی خنده‌دار و بعضی به‌طور کامل احساسی هستند؛ حتی وقتی هنکس در مورد موضوعات غم‌انگیز مانند پریشانی طولانی مدت در یک درگیری یا میزان زیادی درباره‌ی مهاجران فراری از آزار و اذیت می‌نویسد، در اثر او یک نقطه شیرین پیدا می‌کنیم.

ماشین تحریر عجیب

نویسنده:
تام هنكس
ناشر:
نون
مترجم:
نیلوفر خوش زبان
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست


تام هنکس، ماشین تحریر عجیب ، چاپ دوم ،مترجم نیلوفر خوش زبان، نشر نون

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

نشر افق، نشر وال، نشر یوبان و نشر نون.

سال 2017 منتشر شده است.

جزو لیست پرفروش ترین های نیویورک تایمز بوده است.

مطالب پیشنهادی

دست بردن زیر لباس سیب

دست بردن زیر لباس سیب

برگرفته از کتاب دست بردن زیر لباس سیب نوشته‌ی محمد صالح ‌علا٬ نشر پوینده

خداحافظ گاری کوپر

خداحافظ گاری کوپر

برگرفته از کتاب "خداحافظ گاری کوپر" نوشته‌ی رومن گاری٬ ترجمه‌ی سروش حبیبی، نشر نیلوفر

خداحافظ مدرسه

خداحافظ مدرسه

نجف دریابندری: مروری بر زندگی و آثار

کتاب های پیشنهادی