گذشتۀ تیز، آیندۀ پنهان

مروری بر کتاب چیزهای تیز نوشته‌ی گیلیان فیلین

الناز کاظمی

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸

(1 نفر) 5.0

کتاب چیز های تیز

 در زندگی دقیقا همان زمانی که تصور می ‌کنیم بالاخره توانسته ‌ایم همه‌ چیز را رها کنیم و پا به فرار بگذاریم، گذشته کارت بعدی را رو می ‌کند. همانی که شب‌ ها به سراغتان می ‌آید، کابوس‌ هایتان را آشفته ‌تر می ‌کند و اگر نخواهید بالاخره با آن روبرو شوید، شما را به کشتن خواهد داد.

کامیل پریکر روزنامه‌نگار جوانی‌ ست که گذشته هنوز رهایش نکرده ‌است. او کماکان در حال پیکار با تمام تصاویری ‌ست که از کودکی در ذهنش ثبت شده ‌است؛ پدری که هیچ ‌چیز از او را به یاد نمی ‌آورد، خواهری که مرده ‌است و مادری که کامیل تمام روزهای کودکیش را صرف زل زدن به او و تلاش برای پیدا‌کردن قدری شباهت گذرانده و در نهایت به خاطر نفرت مادر از او رانده‌ شده ‌است. بعد هم شهر را ترک گفته و گنجینه‌ی آن سال‌ ها، یک پروندۀ نیمه‌کارۀ بستری در کلینیک روانی‌ ست و جای هزاران هزار کلمۀ تیز حکاکی شده بر تنش.

در بحبوحۀ مشکلات گذشته، تنهایی، تلاش برای بنا کردن هویت تازه و فراموشی ، ماموریت جدیدی به کامیل داده می ‌شود؛ پروندۀ قتل دو دختر نوجوان در همان شهری که سال ‌ها قبل از اتفاق­ها و آدم ‌هایش  فرار کرده و در خیالش هیج ‌وقت قرار نبوده دوباره با شهر و آدم‌ هایش رو به رو شود. شهری پر از آدم ‌های هولناک که بخشی از هویت گمشده ‌اش را تشکیل می ‌دهند. اما یافتن حقیقت پنهان جنایات ‌چقدر می ‌ارزد که حاضر به رویارویی با  گذشته و آدم‌ ها، به ویژه مادر و خواهر ناتنی کوچک ‌ترش باشدکه تا به حال او را ندیده‌ است و دخترانی که هرروز به شکل رعب ‌آوری سلاخی می ‌شوند.در این بین پچپچه ‌ها و نگاه‌ های تحقیرآمیز حاکی از قضاوت زنان و مردانی که قبل‌تر دوستانش بوده ‌اند، به کابوس ‌های فجیع کودکی می ‌ماند.

گیلیان فلین نویسندۀ کتاب، کارش را خوب بلد است. برای خواننده دنیای وحشت ‌زایی خلق می ‌کند که رازهای زیادی در دل دارد و لایه لایه در داستان فرو می بردش و تازه بعد از اتمام  ماجراست که شوک و اضطراب واقعی را تجربه می‌کند. هزاران سوال بی‌ جواب مثل خوره به مغزش هجوم می ‌آورد و سعی می‌ کند از ترس آن‌ ها را پس بزند تافکرش را خلاص کند. 

در سال ۲۰۱۸ سریالی هشت قسمتی از این کتاب توسط شبکۀ آمریکایی  اچ بی او با بازی درخشان ایمی آدامز ساخته شد که توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد و در مدتی کوتاه توانست، یکی از تاثیرگذارترین سریال ‌های تاریخ باشد و نقد مثبت منتقدین را به ‌دست آورد. این سریال یکی از بالاترین امتیاز‌ها در میان همۀ سایت‌های سینمایی و تلویزیونی داراست.

در نهایت اگر هنوز جرات آن را دارید که با کتابی پر از پیچیدگی و اتفاق ‌های هولناک رو به رو شوید و با پایانش سوال ‌های بی‌جواب زیادی در ذهنتان حک شود و ترس و سو ظن شما را از پا در بیاورد، این کتاب را به هیچ وجه از دست ندهید.


گیلیان فلین، چیزهای تیز، چاپ دوم ،مترجم مهدی فیاضی کیا ، نشر چترنگ

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

گیلیان فلین نویسنده کتاب، کارش را خوب بلد است. برای خواننده دنیای وحشت ‌زایی خلق می ‌کند که رازهای زیادی در دل دارد و لایه لایه در داستان فرو می بردش و تازه بعد از اتمام ماجراست که شوک و اضطراب واقعی را تجربه می کند .

مطالب پیشنهادی

مرگ در میان غزل‌ها

مرگ در میان غزل‌ها

مروری بر کتاب یوزپلنگانی که با من دویده­‌اند نوشته‌ی بیژن نجدی

فیل از پس تاریکی برآمد

فیل از پس تاریکی برآمد

مروری بر رمان پلیسی فیل در تاریکی نوشته‌ی قاسم هاشمی نژاد

واقعیت رویاهای شبانه

واقعیت رویاهای شبانه

مروری بر کتاب شکار و تاریکی رمانی پلیسی نوشته‌ی ادوگاوا رانپو

کتاب های پیشنهادی