گاهی کابوس ها، از زندگی واقعی شیرین ترند

مروری بر کتاب گفتگو در کاتدرال نوشته ماریو بارگاس یوسا
نسرین ریاحی‌پور

یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸

«سانتیاگو، تو کی خودت را نابود کردی؟ دقیقا چه زمانی پرو نابود شد؟» این­ها مودبانه‎‎ی کلماتی است که ماریو بارگاس یوسا در کتاب گفتگو در کاتدرال به کار می‎برد. سانتیگو پسر یک سیاستمدار که خانواده اش را ترک کرده است، در خمیدگی یک روز تکراری از دفتر روزنامه‎­ای که برای آن می نویسد، به خانه باز می گردد تا سوپ میگو بخورد. در راه به چهرۀ شهر نگاه می کند و در می‎­یابد، چقدر هر دوشان خسته هستند. در خانه آرامشی در کار نیست. رودی، سگ­شان را ربوده­‎اند. او به دنبال سگ می­رود و سوپ میگو توی بشقاب روی میز سرد می­‎شود.

این فرصت اوست برای آن که در زمان سفر کند و به پرسش خود پاسخ گوید. در برخوردی اتفاقی  با آمبرسیو، رانندۀ سابق پدرش، در کاتدرال، عرق فروشی کثیف و ارزان قیمت کارگران، به صحبت می‎­نشیند و هر کدام تکه­‎ایی از پازل زندگی یکدیگر را که در نقاط بسیاری به هم گره خورده است، کنار هم می­‎چینند. گفتگو در کاتدرال به یقین یک گفتگوست که در کافه‎­ای اتفاق می افتد و در بستر دیکتاتوری پرو شکل می­‎گیرد. جایی که حکومت مهم­ترین بخش جهان اجتماعی را حذف کرده است: گفتگو در فضای عمومی . تنها این تناقض کافیست  تا یادآوری کند با چه رمان هوشمندانه­‎ای رو­به‎­رو شده­‎ایم. داستانی از زبان دو شخصیت و از کلام آن­ها که به سرک کشیدن به مخفی­ترین بخش­‎های زندگی­شان می‎­پردازد و به بزرگ­ترین تصمیم­‎های سیاسی و رازهای مگوی پروی 1948 تا 1956 می‎­رسد. داستان پر از تک­‎گویی­‎هایی درهم‎­ریخته است که ادامه‎ی هرکدام شاید در صفحات بعد یافت شوند و از طریق مداومت و دنبال­ کردن آن­هاست که ماجرا کم­‎کم آشکار می‎­شود؛ بسیار نزدیک به ذهن آشفتۀ سانتیاگو که می‎­خواهد بداند دقیقا چه اتفاقی افتاده است؛ مخاطب به مرور در بهت و حیرت پیش می­رود.

گفتگو در کاتدرال

گفتگو در کاتدرال

نویسنده: ماریو بارگاس یوسا ناشر: لوح‌فکر قطع: گالینگور،رقعی نوع جلد: گالینگور قیمت: 53,000 تومان

یوسا در این رمان با ترسیم صحنه‎ایی بی مانند داستان خود را روایت می‎کنند؛ تصاویری که سال­ها از مقابل چشمان مخاطب کنار نمی‎روند. تصاویری از شکنجه‎هایی ویژه و خلاقانه، خلوت­‎های هوسناک، تلاش‎­های پسری که می­‎خواهد از طبقۀ پدرش نباشد و در یاس مطلق به یاری روابط او از انفرادی زندان سیاسی نجات می­‎یابد.

شاید سانتیگو نماد پروی مایوس است؛ وامانده، گریخته، ناکام و گرفتار در دور باطل یک دیکتاتوری که در تک­‎تک اعضای جامعه بازتولید می‎­شود. زیرا آن­ها بیشمار دیکتاتور کوچک­‎اند که بدنۀ حکومت­شان را می­‎سازند.

میم

لام

جنگ آخر زمان

ماریو بارگاس یوسا ,
100,000 تومان

سردسته ها

ماریو بارگاس یوسا ,
10,000 تومان

قصه گو

ماریو بارگاس یوسا ,
(تمام شد)

خاطرات پس از مرگ

ماشادو دآسیس ,
17,800 تومان

مجموعه آثار آیسخولوس

آیسخولوس ,
(تمام شد)