کورنتی لاو همیشه میگفت: «از اینکه در تمام روز همانند یک انسان نرمال رفتار کنم، لذت میبرم.» «در آن لحظهها هر قدر هم ترور، مرگ، جنگ و جدال و هر چیز مزخرف و ابلهانهای از ذهنم عبور کند، کافی است که «ظاهری نرمال» از خودم نشان دهم.»
خب نرمال یعنی چی؟
به چه زنی، زن نرمال میگویند؟
بدون صفت نمیتوان آن را توصیف کرد و قابلشناسایی نیست. «زن نرمال» هم یکسری صفات ویژهای دارد. صفاتی که آنها را در زندگی روزمره استفاده میکنیم عبارتند از: مادرانه، طرفدار صلح، مهربان، احساساتی و...
به این چرخه عادت کردهایم. از پدرانمان اینگونه یاد گرفته و به همین شکل هم به فرزندانمان انتقال دادهایم. بیهیچ تفکر و اعتراضی آنها را پذیرفتهایم. صفاتی که زنان را با آنها «نرمال» و «طبیعی» خواندهایم، درحالیکه نمیدانیم چه تعداد از این صفات حقیقی و کامل هستند؟ چه تعداد از آنها بعدها وارد ادبیات ما شدهاند و اجتماع آن را پذیرفته است. آیا دختربچهها از همان اول با احساسات مادرانه و روحیات لطیف متولد میشوند یا اینکه از طرف اجتماع و یا خانوادهای اینطور بار میآیند؟
هر صفتی که از آن استفاده میکنیم، درواقع انعکاسی مشخص در آینه است. همانند تصویر یک شیء که سمت راست آن در سمت چپ آینه دیده میشود، هر صفت هم یک متضادی در طرف مقابل دارد. شاید هم صفات همانندی تمام حیوانات، گیاهان و انسانها، گرفتار طوفان نوح شدهاند. آنها هم به تعداد یک جفت سوار کشتی نوح شدهاند.
تمام صفتها یک صفت شبیه به خود دارند. از این رو همیشه آنها را بهصورت صفتهای دوگانه تصور میکنیم.
اما جالب اینجاست که همیشه در بین این صفتهای دوگانه طرف مثبت همیشه جنس مذکر و طرف منفی همیشه جنس مونث را شامل میشود و این رابطه همیشه به این شکل در اجتماع جا افتاده است. از وجود هر کدام از اینها، برای توضیح و بیان دیگری و مشروع کردن آن استفاده میشود. مثلا اینکه با پذیرفتن ضعف «زنان»، قدرت «مردان» را راحتتر باور میکنیم و این حس برایمان ملموستر است. درحالیکه قدرت و قوت را هرقدر برای مرد و مردانگی در نظر بگیریم، پذیرفتن ضعفهایی که زنان دارند و یا اینکه تفکر ضعیف پنداشتن آنها را در ذهن ما بزرگ میکند، بیشتر قابلدرک است. نیمی از این صفتهای دوگانه، برای اثبات حقانیت نصف دیگر کافی و قابلقبول است. نقشهای جنسیتی در اکثر مواقع روی این صفتهای دوگانه بنا نهاده میشوند.
لیستی از این صفتهای مشهور دوگانه را میتوانید در اینجا ببینید:
مرد زن
موثر تاثیرپذیر
تمدن طبیعت
روز شب
عاقل احساساتی
منطقی غیرمنطقی
مغز جسم
عمودی افقی
سرعت کندی
فاعل مفعول
لوگوس پاتوس
الیف شافاک، شیر تلخ، چاپ چهارم ،مترجم شالیز فدایی نیا / سیامک تقی زاده ، نشر میلکان